پل شهید ناجیان از مهندسی جنگ تا مهندسی ترافیک
در حالی که پل شهید ناجیان در دوران دفاع مقدس برای مهندسی جنگ طراحی شده بود اکنون باید با تعریض و بازسازی ترافیک امروز و فردا شوش به غرب کرخه را مهندسی کند.

عبور از رودخانه کرخه برای به حداقل رساندن مسیرهای منتهی به خط مقدم در جنگ ایران و عراق باعث شد تا پل شهید ناجیان از 5 کیلومتری شهر شوش به سمت غرب کرخه توسط مهندسان قرارگاه کربلا، طراحی و احداث شود.
نقطهای استراتژیک و پررفتوآمد که مسلط شدن بر آن در فنون جنگی بسیار مهم و حیاتی به شمار میرفت، احداث این پل چالش عبور نیروها و تجهیزات جنگی از رودخانه کرخه را برطرف میکرد.
احداث یک پل روی رودخانه در اوج جنگ میتوانست با کاهش حدود 50 کیلومتر از طول مسیر قبلی و منتهی به خطوط مقدم، نقش موثری در مدیریت پشتیبانی و تعیین سرنوشت عملیاتها داشته باشد.
به این ترتیب ستاد پشتیبانی جنگ قرارگاه کربلا در شهرستان شوش دست به کار شد و توانست معبری سرنوشتساز را روی این رودخانه احداث کند؛ پلی با طول 230 متر و عرض مفید 5 متر که تحمل تردد تانکهای 100 تنی را داشت و شهید ناجیان نام گرفت.
*احداث پروژه با کمترین امکانات
این پروژه با کمترین امکانات به سرانجام رسید؛ برای ساخت این پل، شاسی واگنهای از رده خارج شده و اسقاطی راه آهن را تبدیل به صفحاتی کردند که روی پل نصب میشد.
این پل بهدلیل فوریتهای جنگی و ضرورت جابجایی تانکها و دیگر ادوات نظامی در کوتاهترین زمان، با طرحی بدون پایه ساخته شد؛ به این صورت که جهادگران، کف رودخانه را صاف و قطعاتی روی آن کارگذاری کردند.
پل شهید ناجیان را باید نتیجه سیر تکاملی در مهندسی جنگ تحمیلی عنوان کرد؛ احداث این معبر باعث شد تا کارشناسان نظامی با طراحیهای عملیاتی و برنامههای مدون، بهترین نوع حمله و ضربه زدن به دشمن را ترسیم و طراحی کنند.
اما با پایان جنگ تحمیلی همان طور که پیشبینی میشد، سیل و طغیان رودخانه وحشی کرخه، پل بدون پایه ناجیان را با آسیب جدی مواجه کرد.
*پلی برای امروز و فردا
این پل در حالی که کارکردها و ویژگیهای جنگی خود را از دست داده بود با همین ماهیت فلزی و عرض کم بازسازی شد؛ تکنیکهای مهندسی برای جابجایی مؤثر و ایمن مسافر و کالا در بخش فتحالمبین که منطقهای در حال توسعه بود پیاده نشد تا در پس از گذشت تنها چند سال چالش ترافیکی یقه قطب تولید گندم، چغندر و ذرت کشور را بگیرد.
در این زمان باید زیرساختها همراه با روند توسعه و چشماندازهای راهبردی این منطقه مرزی احداث میشد تا بلکه حرکتی در جهت نوسازی و آبادانی مناطق جنگزده باشد.
اما این پل با همان کالبد ساخته شد تا از نظر شهروندان شوش با گذشت سالها از بازسازی آن دیگر پاسخگوی حجم بالای تردد از این گلوگاه نباشد.
ضرورت تعریض و بازسازی پل شهید ناجیان باعث شد تا طرح بازسازی این پل به عنوان یک پروژه مهم توسط نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.
پروژه تصویب و پیمانکار آن مشخص شد؛ عملیات اجرایی آن نیز از اواخر سال 95 در حالی آغاز شد که تاکنون با مشکل همیشگی «کمبود اعتبار» مواجه بوده است.
بازدید:۱۲۹۱
منبع: فارس