کد خبر: ۳۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ 03 August 2017

ریشه‌کنی قاچاق کالا در گرو توسعه ترانزیت جاده‌ای و ریلی

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه سیر صعودی اقتصاد کشور در گرو توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای است، تاکید کرد: توسعه ترانزیت ریلی می‌تواند در بهبود وضعیت مرزنشینان مؤثر باشد؛ مطمئنا با توسعه ایستگاه‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل شهرهای مرزی شاهد توسعه و اشتغالزایی در کشور خواهیم بود.

محمدرضا پور ابراهیمی بابیان مطلب فوق  افزود: یکی از مهم‌ترین وسایل ترانزیت در کشور ما حمل‌ونقل از طریق جاده است به‌طوری‌که حجم زیادی از ترانزیت کشور از این طریق انجام می‌گیرد. البته ریل هم از ارزش بالایی در خصوص حمل‌ونقل کالا برخوردار است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ایران به عنوان شاهراه ترانزیتی منطقه، موقعیت مناسبی را برای اتصال آسیای میانه به آب‌های گرم خلیج‌فارس و آسیای دور به اروپا دارد، همچنین مسیر مناسبی برای ترانزیت سوخت از عراق به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به شمار می‌رود، بنابراین این موقعیت استراتژیک بهترین فرصت برای افزایش ترانزیت شناخته می‌شود

پور ابراهیمی با انتقاد از اینکه باوجود تأکید دولتمردان برافزایش ترانزیت و اهمیت این موضوع، همچنان بخش حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو است گفت: عدم اجرای قوانینی که برای افزایش ترانزیت در بخش ریلی تدوین‌شده از دیگر موانع مهم این بخش است.

این نماینده مجلس گفت: توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای باعث کاهش هزینه‌ها کالا در حجم زیاد از طریق ورودی های رسمی که ارزان‌تر از کالای قاچاق شده است می‌شود که به طبع سود بیشتری هم عاید کشور می‌کند.

قانون مبارزه قاچاق کالا مورد اغماض قرار گرفته است

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا مورد اغماض قرار گرفته است، گفت: عملکرد دولت در مبارزه با قاچاق نسبت به سال‌های قبل پیش رفت مطلوبی داشته است اما این بهبود همچنان فاصله فاحشی با آمارهای جهانی دارد.

وی بابیان اینکه باید رویکرد مبارزه با قاچاق بازنگری شود گفت: موضوع قاچاق باید ریشه‌یابی شود، در حال حاضر معضل قاچاق با تعرفه‌های مور نیاز کشور گره‌خورده است. در حال حاضر تعرفه‌های واردات برای واردکننده‌ها بسیار گران تمام می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی گفت: برآوردها حاکی از این است که سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار حجم کالای قاچاق در کشور است که بخشی از آن از مبادی رسمی انجام می‌شود که تقریباً اگر بخواهیم به‌طور مثال ته لنجی و تعاونی مرزنشینان را در نظر بگیریم این عدد حدود 7 میلیارد دلار است.

تاثیر توسعه ترانزیت ریلی در بهبود وضعیت کولبران

پور ابراهیمی بابیان این‌که یکی از اقدامات تازه دولت اختصاص یک‌درصدی پول نفت به توسعه ریلی و جاده‌ای است گفت: این مورد می‌تواند رویکرد مطلوبی در توسعه اقتصاد کشور داشته باشد.

وی همچنین تأکید کرد: توسعه ترانزیت ریلی می‌تواند در بهبود وضعیت مرزنشینان مؤثر باشد. مطمئنا با توسعه ایستگاه‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل کلان‌شهرهای مرزی شاهد توسعه زیادی خواهند شد؛ و بدون تردید این مورد باعث اشتغال فراوان نیز خواهد شد.

پور ابراهیمی، قوانین دست و پاگیر را از موانع افزایش ترانزیت در کشور دانست و گفت: حفظ، توسعه و نگهداری از ترانزیت ایران که به‌نوعی بین الملی است تلاش تمامی ارگان‌ها را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: براین اساس، قوانین و مقررات سخت گیرانه، تعرفه بالای برخی کالاها، امنیت پایین در برخی جاده‌ها، معطلی زیاد در مراکز ترخیص کالا و حمایت ناچیز از بخش ریلی را می‌توان از عوامل مهم رونق کم ترانزیت در کشور دانست که این موضوع نیاز به هماهنگی بیشتر دستگاه‌های متولی دارد.

نماینده منتخب مردم کرمان و راور بابیان اینکه ریشه‌کنی قاچاق درگرو عوامل مختلف ازجمله توسعه ترانزیت جاده‌ای و ریلی است افزود: در این شرایط خاص اقتصادی کشور و برای مبارزه با قاچاق کالا ، عزم دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی بسیار حیاتی است.

وی با تاکید بر اجرایی شدن قانون مبارزه با قاچاق کالا گفت: به‌طور مثال جان و مال کولبران به‌عنوان یک بازیچه برای قدت بالادستی و در استثمار قدرت‌های بالا است. همگان باید بدانند اگر یک درصد هم از درآمد قدرت‌های بالادستی قاچاق به کولبران می‌رسد الآن آن‌ها زندگی بسیار تجملی داشتند.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی درنهایت خاطر نشان کرد: اشتغال‌زایی، حمایت از تولید ملی و فرهنگ‌سازی درمان درد قاچاقچیان خرد است. به‌هرحال هدایت و به سرانجام رساندن مبارزه با قاچاق باید در دولت دوازدهم به‌صورت منسجم‌تری اجرایی شود.

بازدید:۴۳۸
منبع: صما