در خوزستان به علت فضای ایجادشده، همه چیز را به "بحران" تبدیل میکنند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: متاسفانه در خوزستانی که صاحب بحرانهای متعدد است، به علت فضای ایجاد شده حتی آنچه که بحران نیست هم خواسته یا ناخواسته به بحران تبدیل میکنند. این وضعیت موجب میشود استان خوزستان در افکار عمومی داخلی و خارج از کشور با مشکلاتی مواجه شود.
کیامرث حاجیزاده در جلسه کارگروه آموزش و اطلاعرسانی مدیریت بحران که امروز (23 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با انتقاد از بینظمی در برگزاری کارگروههای مربوطه، اظهار کرد: در صورت برگزاری کارگروههای استانی و به تبع شهرستان، نباید در دزفول شاهد بحران سخت مسمومیت شهروندان در حادثه نشت گاز کلر میشدیم.
وی تصریح کرد: اگر از قبل کارگروههای تعریف شده در دزفول و سایر شهرستانهای استان برگزار و از سطح شهرستان بازدید و نقاط بحرانزا مشخص میشد قطعا، محلی به اسم شرکت آبیاری قدیم که از سالهای بسیار قبل متروکه است، مورد نظارت بازرسی، بازبینی و نظارت قرار میگرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در این صورت متولیان امر چه در حوزه فرمانداری و چه در حوزه بهداشت و درمان و آب و فاضلاب به بحث ایمنسازی این محل اقدام میکردند نه اینکه شاهد باشیم یک فرد معلومالحال به راحتی بتواند به خاطر سرقت یک شیر این حجم از رنج و زحمت را برای مسئولان و شهروندان ایجاد کند.
حاجیزاده توجه به تشکیل کارگروهها و انسجام بین دستگاهی را از ملزومات مدیریت بحران دانست و عنوان کرد: متاسفانه در خوزستانی که صاحب بحرانهای متعدد است، به علت فضای ایجاد شده حتی آنچه که بحران نیست هم خواسته یا ناخواسته به بحران تبدیل میکنند. این وضعیت موجب میشود استان خوزستان در افکار عمومی داخلی و خارج از کشور با مشکلاتی مواجه شود.
وی ادامه داد: ما امروز به علت این بحرانها، فرار سرمایهگذار، و مهاجرت نخبگان از استان را شاهد هستیم. این موارد معضلاتی نیستند که به آنها توجهی نشود. بارها تکرار شده که مصوبات کارگروههای مدیریت بحران که در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست استاندار تعیین میشوند، لازمالاجرا هستند. این مصوبات مانند مصوبات سایر شوراهای مهم استان باید مورد توجه قرار بگیرند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به تبعات عدم اجرای مصوبات مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: در صورت عدم اجرای این مصوبات بحرانهایی خواهیم داشت که حتی از هزینههای آن عاجز میشویم. خوشبختانه با رویکرد اتخاذ شده در کارگروههای مدیریت بحران، اکنون انسجام میان دستگاهها خوب شده است. به طوری که اگر نتوانستیم در مرحله پیشگیری به خوبی عمل کنیم، حداقل در مرحله آمادگی و مقابله وضعیت ما بهتر شده و این یک واقعیت است.
حاجیزاده بیان کرد: دو خلاء بسیار مهمی که 6 ماه قبل در ستاد مدیریت بحران استان مشاهده کردم بحث آموزش و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مردم در چهار مرحله بحران و همچنین بحث آموزش، پژوهش، کارهای علمی و استفاده از علم و اطلاعات و تجربیات نخبگان و اساتید برجسته و اهل فن بود.
وی ادامه داد: با آگاهسازی در بحث بحران میتوان بسیاری از مسائل را حل کرد. در سیل فروردین ماه 95 واقعیت این است که اطلاعرسانی خوبی در استان انجام شد و با وجود حجم سیلاب حتی یک نفر تلفات جانی نداشتیم. در بحث حادثه نشست گاز کلر در دزفول و مسمومیت شهروندان اگر تعامل و پای کار بودن فرماندار، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و سایر دستگاههایی که سعی کردیم میان آنها هماهنگی ایجاد کنیم، وجود نداشت، مشکل بزرگی ر میداد. قطعا گاز کلر شوخیبردار نیست و دیدید که چه مشکلاتی برای ما ایجاد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه همه در بحث آموزش، اطلاعرسانی و آگاهسازی بحرانها، دخیل هستند، گفت: آگاهسازی مردم به ویژه در مرحله مقدماتی و آمادگی لازم است و آگاهسازی خود نوعی پیشگیری است که اعتبارات زیادی هم لازم ندارد. بنابراین باید آموزش و اطلاعرسانی در بحث بحرانها در سطح استان خوزستان به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.
حاجیزاده با تشکر از صدا و سیما و اصحاب رسانه و مطبوعات استان و همچنین مجموعه بهداشت و درمان و سایر دستگاههای متولی بابت اطلاعرسانی و آموزش در بحث مقابله با گرمازدگی، اظهار کرد: در بحث خدماتدهی برای مقابله با گرمازدگی ضعیف عمل شد. در کمیته رفاهی جهت مقابله با گرمای هوا مصوباتی داشتیم تا شهرداری و شرکتهای بزرگ مانند نفت و صنایع فولاد به خدمترسانی به مردم در بحث مقابله با گرمازدگی کمک کنند.
وی ادامه داد: در راستای این مصوبات شهرداری اهواز باید ناوگان اتوبوسرانی خود را مجهز میکرد. چرا شهرداری این کار را انجام نداد؟ شهرداری موظف است از محل عوارضی که از مردم میگیرد خدمات رفاهی ارائه دهد. پسندیده نیست در کلانشهر اهواز به عنوان گرمترین شهر با دمای بالای 50 درجه سانتیگراد و رطوبت بالای 80 یا 90 درصد، اتوبوسها سیستم خنککننده نداشته باشند یا ایستگاهها مجهز به وسایل سرمایشی نباشند. این وضعیت پذیرفته و پسندیده نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: شهرداری متولی ارائه خدمات رفاهی به مردم است. چرا این کار را انجام نمیدهد؟ عوارض از مردم میگیرد که خدمات دهد. متاسفانه برخی دستگاهها وظایف خود را انجام نمیدهند و مردم فکر میکنند استانداری باید بیاید جور اینگونه دستگاهها را بکشد. بارها گفتیم استانداری دستگاه حاکمیتی و نظارتی است. وظیفه ما نظارت است و باید این دستگاهها را بیاوریم تا پاسخگو باشند.
حاجیزاده افزود: وظیفه استانداری تهیه تدارکات نیست. رسانهها و اصحاب رسانه از هر دستگاهی که وظایف خود را انجام نمیدهند باید مطالبهگری کنند. چرا نباید خدمات رفاهی به مردم ارائه شود؟ در کمیته رفاهیات نگفتیم که شهرداری اهواز تنها یک روز بیاید و آن هم به میزان محدود آب توزیع کند بلکه مصوب شد در زمان وقوع دماهای بالا، شهرداری در مراکز تجاری و سایر نقاط مرکز شهر به توزیع آب میان شهروندان بپردازد.
وی ادامه داد: بحث حقوق شهروندی که رئیس جمهور گفته است نیز همین امر است. برخی فکر میکنند حقوق شهروندی تنها آزادی سیاسی است اما علاوه بر این موارد، حقوق شهروندی شامل بحثهای رفاهی و خدماتی نیز میشود و اصل حقوق شهروندی همین رفاهیات مردم است زیرا مردم در رفاهیات خود ماندهاند. در بحث خدمات رفاهی قاطعانه میگویم که شهرداری ضعیف عمل کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: از آغاز تابستان ساعت اداری مجموعا 34 روز به ساعت 13 کاهش یافت که واقعا به استان خوزستان فشارهایی وارد کرد. علت عمده کاهش ساعت اداری، کاهش مصرف برق و انتقال آن به برق مصرف خانگی بود وگرنه هیچ تفاوتی ندارد که در این گرما در منزل یا در ادارات زیر کولر باشیم.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی دستگاهها نیز بخشنامه کاهش ساعت اداری را به خوبی اجرا نکردند. کارگرانمان در گرما کار میکنند اما این بخشنامه شامل حال قشر ضعیف و عدید کارگر نمیشد. من به مدیران شرکتها و دستگاهها چه دولتی و چه خصوصی که دارای کارگر بودند گفتم مدت ساعات کاهش اداری که کارگران مجبور هستند بمانند و کار کنند، باید به صورت اضافه کار یا پاداش یا هر چیز دیگری برای آنها لحاظ شود.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین با انتقاد از نبود پایگاه اطفای حریق ویژه جنگلها و مراتع در استان گفت: با توجه به وجود این همه جنگلهای دستکاشت و طبیعی و همچنین جنگل های زاگرس در استان خوزستان، باید از قبل پایگاههای اطفای حریق منابع طبیعی در استان راهاندازی و مستقر میشد. خوشبختانه در حال حاضر دو فروند بالگرد را بدین منظور در استاان مستقر کردهایم.
حاجیزاده بیان کرد: ما در استان خوزستان عملاً داریم بر طبل مهاجرت میکوبیم و خود ما متولیان، نخبگان، مدیران و کارشناسان استان، هر جا مینشینیم میگوییم، خوزستان دیگر جای زندگی کردن نیست. این یک آفت است.
وی تصریح کرد: اگر از قبل کارگروههای تعریف شده در دزفول و سایر شهرستانهای استان برگزار و از سطح شهرستان بازدید و نقاط بحرانزا مشخص میشد قطعا، محلی به اسم شرکت آبیاری قدیم که از سالهای بسیار قبل متروکه است، مورد نظارت بازرسی، بازبینی و نظارت قرار میگرفت.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در این صورت متولیان امر چه در حوزه فرمانداری و چه در حوزه بهداشت و درمان و آب و فاضلاب به بحث ایمنسازی این محل اقدام میکردند نه اینکه شاهد باشیم یک فرد معلومالحال به راحتی بتواند به خاطر سرقت یک شیر این حجم از رنج و زحمت را برای مسئولان و شهروندان ایجاد کند.
حاجیزاده توجه به تشکیل کارگروهها و انسجام بین دستگاهی را از ملزومات مدیریت بحران دانست و عنوان کرد: متاسفانه در خوزستانی که صاحب بحرانهای متعدد است، به علت فضای ایجاد شده حتی آنچه که بحران نیست هم خواسته یا ناخواسته به بحران تبدیل میکنند. این وضعیت موجب میشود استان خوزستان در افکار عمومی داخلی و خارج از کشور با مشکلاتی مواجه شود.
وی ادامه داد: ما امروز به علت این بحرانها، فرار سرمایهگذار، و مهاجرت نخبگان از استان را شاهد هستیم. این موارد معضلاتی نیستند که به آنها توجهی نشود. بارها تکرار شده که مصوبات کارگروههای مدیریت بحران که در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به ریاست استاندار تعیین میشوند، لازمالاجرا هستند. این مصوبات مانند مصوبات سایر شوراهای مهم استان باید مورد توجه قرار بگیرند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان به تبعات عدم اجرای مصوبات مدیریت بحران اشاره کرد و افزود: در صورت عدم اجرای این مصوبات بحرانهایی خواهیم داشت که حتی از هزینههای آن عاجز میشویم. خوشبختانه با رویکرد اتخاذ شده در کارگروههای مدیریت بحران، اکنون انسجام میان دستگاهها خوب شده است. به طوری که اگر نتوانستیم در مرحله پیشگیری به خوبی عمل کنیم، حداقل در مرحله آمادگی و مقابله وضعیت ما بهتر شده و این یک واقعیت است.
حاجیزاده بیان کرد: دو خلاء بسیار مهمی که 6 ماه قبل در ستاد مدیریت بحران استان مشاهده کردم بحث آموزش و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به مردم در چهار مرحله بحران و همچنین بحث آموزش، پژوهش، کارهای علمی و استفاده از علم و اطلاعات و تجربیات نخبگان و اساتید برجسته و اهل فن بود.
وی ادامه داد: با آگاهسازی در بحث بحران میتوان بسیاری از مسائل را حل کرد. در سیل فروردین ماه 95 واقعیت این است که اطلاعرسانی خوبی در استان انجام شد و با وجود حجم سیلاب حتی یک نفر تلفات جانی نداشتیم. در بحث حادثه نشست گاز کلر در دزفول و مسمومیت شهروندان اگر تعامل و پای کار بودن فرماندار، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و سایر دستگاههایی که سعی کردیم میان آنها هماهنگی ایجاد کنیم، وجود نداشت، مشکل بزرگی ر میداد. قطعا گاز کلر شوخیبردار نیست و دیدید که چه مشکلاتی برای ما ایجاد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه همه در بحث آموزش، اطلاعرسانی و آگاهسازی بحرانها، دخیل هستند، گفت: آگاهسازی مردم به ویژه در مرحله مقدماتی و آمادگی لازم است و آگاهسازی خود نوعی پیشگیری است که اعتبارات زیادی هم لازم ندارد. بنابراین باید آموزش و اطلاعرسانی در بحث بحرانها در سطح استان خوزستان به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.
حاجیزاده با تشکر از صدا و سیما و اصحاب رسانه و مطبوعات استان و همچنین مجموعه بهداشت و درمان و سایر دستگاههای متولی بابت اطلاعرسانی و آموزش در بحث مقابله با گرمازدگی، اظهار کرد: در بحث خدماتدهی برای مقابله با گرمازدگی ضعیف عمل شد. در کمیته رفاهی جهت مقابله با گرمای هوا مصوباتی داشتیم تا شهرداری و شرکتهای بزرگ مانند نفت و صنایع فولاد به خدمترسانی به مردم در بحث مقابله با گرمازدگی کمک کنند.
وی ادامه داد: در راستای این مصوبات شهرداری اهواز باید ناوگان اتوبوسرانی خود را مجهز میکرد. چرا شهرداری این کار را انجام نداد؟ شهرداری موظف است از محل عوارضی که از مردم میگیرد خدمات رفاهی ارائه دهد. پسندیده نیست در کلانشهر اهواز به عنوان گرمترین شهر با دمای بالای 50 درجه سانتیگراد و رطوبت بالای 80 یا 90 درصد، اتوبوسها سیستم خنککننده نداشته باشند یا ایستگاهها مجهز به وسایل سرمایشی نباشند. این وضعیت پذیرفته و پسندیده نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: شهرداری متولی ارائه خدمات رفاهی به مردم است. چرا این کار را انجام نمیدهد؟ عوارض از مردم میگیرد که خدمات دهد. متاسفانه برخی دستگاهها وظایف خود را انجام نمیدهند و مردم فکر میکنند استانداری باید بیاید جور اینگونه دستگاهها را بکشد. بارها گفتیم استانداری دستگاه حاکمیتی و نظارتی است. وظیفه ما نظارت است و باید این دستگاهها را بیاوریم تا پاسخگو باشند.
حاجیزاده افزود: وظیفه استانداری تهیه تدارکات نیست. رسانهها و اصحاب رسانه از هر دستگاهی که وظایف خود را انجام نمیدهند باید مطالبهگری کنند. چرا نباید خدمات رفاهی به مردم ارائه شود؟ در کمیته رفاهیات نگفتیم که شهرداری اهواز تنها یک روز بیاید و آن هم به میزان محدود آب توزیع کند بلکه مصوب شد در زمان وقوع دماهای بالا، شهرداری در مراکز تجاری و سایر نقاط مرکز شهر به توزیع آب میان شهروندان بپردازد.
وی ادامه داد: بحث حقوق شهروندی که رئیس جمهور گفته است نیز همین امر است. برخی فکر میکنند حقوق شهروندی تنها آزادی سیاسی است اما علاوه بر این موارد، حقوق شهروندی شامل بحثهای رفاهی و خدماتی نیز میشود و اصل حقوق شهروندی همین رفاهیات مردم است زیرا مردم در رفاهیات خود ماندهاند. در بحث خدمات رفاهی قاطعانه میگویم که شهرداری ضعیف عمل کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: از آغاز تابستان ساعت اداری مجموعا 34 روز به ساعت 13 کاهش یافت که واقعا به استان خوزستان فشارهایی وارد کرد. علت عمده کاهش ساعت اداری، کاهش مصرف برق و انتقال آن به برق مصرف خانگی بود وگرنه هیچ تفاوتی ندارد که در این گرما در منزل یا در ادارات زیر کولر باشیم.
وی ادامه داد: متاسفانه برخی دستگاهها نیز بخشنامه کاهش ساعت اداری را به خوبی اجرا نکردند. کارگرانمان در گرما کار میکنند اما این بخشنامه شامل حال قشر ضعیف و عدید کارگر نمیشد. من به مدیران شرکتها و دستگاهها چه دولتی و چه خصوصی که دارای کارگر بودند گفتم مدت ساعات کاهش اداری که کارگران مجبور هستند بمانند و کار کنند، باید به صورت اضافه کار یا پاداش یا هر چیز دیگری برای آنها لحاظ شود.
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان همچنین با انتقاد از نبود پایگاه اطفای حریق ویژه جنگلها و مراتع در استان گفت: با توجه به وجود این همه جنگلهای دستکاشت و طبیعی و همچنین جنگل های زاگرس در استان خوزستان، باید از قبل پایگاههای اطفای حریق منابع طبیعی در استان راهاندازی و مستقر میشد. خوشبختانه در حال حاضر دو فروند بالگرد را بدین منظور در استاان مستقر کردهایم.
حاجیزاده بیان کرد: ما در استان خوزستان عملاً داریم بر طبل مهاجرت میکوبیم و خود ما متولیان، نخبگان، مدیران و کارشناسان استان، هر جا مینشینیم میگوییم، خوزستان دیگر جای زندگی کردن نیست. این یک آفت است.
بازدید:۷۱۸
منبع: ایسنا