مقایسه مصرف سوخت در حملو نقل ریلی و جادهای
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به طرح ۳۵ میلیارد دلاری توسعه فولاد تصریح کرد: این طرح حجم بارهای معدنی را به ۲۱۰ میلیون تن افزایش دهد. اما بر فرض جذب ۷۰ میلیون تن آن توسط راهآهن، حد اقل ۱۰۰ میلیون تن این حجم روی جادهها حمل خواهد شد که باعث از بین رفتن زیرساختها و سونامی عظیم کشتار جادهای خواهد شد، لذا باید تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه ریلی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حملونقل ریلی از نظر رهبری یک اولویت است و در سیاستهای برنامه ششم در فصل حملونقل، مقام معظم رهبری به دو بند ۲۴ و ۲۵ تاکید کردند که هر دو بند ذیل موضوع حملونقل ریلی است. در بند ۲۴ آمده است که اولویت حملونقل ریلی در حوزه حملونقل و ایجاد مزیت رقابتی و در بند ۲۵ اولویت حملونقل ریلی بار و اتصال ریل به مراکز تجاری، صنعتی و تولید بار و مسافر و تکمیل کریدور شمال-جنوب و اتصال ریل به کشورهای همسایه مورد تأکید قرار گرفتهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نظر رئیسجمهوری و پیگیریهای وزیر راه و شهرسازی در حوزه ریلی و حمایت مجلس در تبیین برنامه ششم بیان داشت: در این برنامه چند بند بسیار ارزشمند در توسعه حملونقل ریلی در نظر گرفته شده است. با عنایت به اینکه حملونقل ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار در مقایسه با حملونقل جادهای حد اقل یکهفتم سوخت مصرف میکند. در ایران بهطور متوسط به ازای حمل هر یک تن کیلومتر به نسبت جاده حدود ۴۸ سیسی سوخت کمتری مصرف میکند.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به مصوبه بند «ق» ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر گفت: سازمان بهینهسازی مصرف سوخت با احتساب بهترین جاده در مقایسه با بدترین ریل به صورت کارشناسی کاهش ۳۵ سیسی مصرف سوخت را اعلام کرد ودر حوزه مسافر نیز به ازای هر نفر کیلومتر ۲۰ سیسی صرفهجویی سوخت حاصل میشود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور با در نظر گرفتن بارنامه حدود ۲۵۰ میلیارد تن کیلومتر بار جابجا شده است که سهم ریل ۲۷ میلیارد تن کیلومتر بوده است. در ابتدای سال ۹۲ سهم ریل از تناژ ۳۲ میلیون تن بود اما این رقم در سال ۹۵ به ۴۰ میلیون تن رسید. همچنین سهم ریلی در تن کیلومتر ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر بود که در سال ۹۵ به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر رسید؛ اما در مقایسه به ۱۲ درصد حمل جادهای رسیدهایم.
محمدزاده با اشاره به مصوبه مجلس بیان داشت: طبق مصوبه مجلس در پایان برنامه ششم توسعه، راهآهن باید به ۳۰ درصد از کل حمل باربرسد یعنی با نگاهی بر ترند (trend) بار باید حمل ۴۰ میلیون تن باربه ۱۹۵ میلیون تنافزایش یابد. همچنین در حمل مسافر نیز باید از ۲۰ میلیون نفر به ۱۰۰ میلیون مسافر ارتقا یابیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص ۱ درصد از فروش نفت و گاز در کشور به حملونقل ریلی در سال ۹۵ محقق نشده است گفت: ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در برابر ۲۵۰ میلیارد تن کیلومتر و اینکه چه میزان از این حجم قابل انتقال روی ریل بوده است و با احتساب میزان صرفهجویی در مصرف سوختی که میتوانست اتفاق افتد، متوجه میشویم که چه منفعت ملی عظیمی در حال از بین رفتن است. البته آسیبهای زیستمحیطی و تلفات رانندگی را نباید فراموش کرد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه طرح توسعه فولادبه ارزش ۳۵ میلیارد دلار در دست انجاماست، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ بارهای معدنی ۶۰ میلیون تن بوده که سهم راهآهن ۲۰ میلیون تن بوده است. این ۳۵ میلیارد دلار قادر است حجم بارهای معدنی را به ۲۱۰ میلیون تن افزایش دهد اما بر فرض اینکه راهآهن ۷۰ میلیون تن آن را جذب کند، ۱۴۰ میلیون تن باقیمانده به منزله حرکت حد اقل ۱۰۰ میلیون تن این حجمبر روی جادهها است که باعث از بین رفتن زیرساختها و سونامی عظیم کشتار جادهای خواهد شد. لذا باید تدبیر مقام معظم رهبری به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد در غیر این صورت از لحاظ ملی دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد.
وی در ادامه بیان داشت: وقتی از جادههایی که با منابع ملی ساخته میشوند هیچگونه عوارضی اخذ نمیشود و امسال بعد از سالها میزان عوارض دریافتی از کامیونها از ۳ به ۴ درصد افزایش یافت و اینکه قیمت گازوئیل بنا به مصلحت اقتصاد سیاسی ۳۵۰ تومان است بهطور حتم باید تدبیری شود.
محمدزاده با اشاره به قیمت تجاری سوخت در کشور آلمان یادآور شد: طبق مصوبه مجلس آلمان، راهآهن از اول ژانویه باید تعرفه خود را ۵۰ درصد کاهش دهد البته دولت مابهالتفاوت آن را پرداخت میکند تا سهم حمل بار افزایش یابد. پس اگر به اقتصاد مقاومتی و توسعه حملونقل میاندیشیم واقعاً راهآهن نماد اقتصاد مقاومتی است.
بازدید:۸۱۵
منبع: صما