کد خبر: ۳۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ 12 September 2017
گزارشی از ترفندهای یک چینش مناسب برای دفتر کار:

دفتر کار، خانه دوم است

دفتر کار ما مکانی است که ساعات زیادی از زندگی حرفه‌ای خود را در آن می‌گذرانیم. پنج یا شش روز از هفته و ساعات قابل‌توجهی از روز، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چیدمان وسایلی که در این محیط با آن‌ها سروکار داریم اهمیتی ندارد.
همان‌طور که فضای زندگی ما در کیفیت آن مؤثر است، حال و هوایی که در محیط کار ما جریان دارد نیز بر بهره‌وری شغلی، بهداشت ذهنی و سلامت عمومی ما به‌طور مستقیم کارگر است و نه‌تنها راندمان کار از شرایط محیطی تأثیر می‌پذیرد، بلکه عملکرد ما در رابطه با اعضای خانواده و دوستانی که پس از یک روز کاری با آن‌ها در تماس و تعامل هستیم نیز از اوضاع کاری ما اثرپذیر است. در اینجا نکاتی را درباره دکوراسیون داخلی دفاتر کاری برای شما آورده‌ایم که به کار بستن آن‌ها می‌تواند رونق افزایی کسب‌وکارتان باشد.
دفتر کار، خانه دوم است

پذیرش و سالن انتظار

قسمت پذیرش دفتر، یعنی جایی که مراجعه‌کنندگانی که برای اولین بار وارد دفتر شما می‌شوند، می‌بینند بیشترین تأثیر را بر آن‌ها می‌گذارد، اگر در کسب‌وکار خود به دنبال ارتباطات مستمر و مداوم با مراجعان هستید، به سرووضع قسمت پذیرش برسید. برای جذاب‌تر نمودن این قسمت می‌توانید نمونه‌های محصولات خود یا تصاویری از فعالیت مجموعه را به نمایش بگذارید. تابلوهای نقاشی هم ابزار خوبی هستند که با کمک آن‌ها بتوانید به فضا حال و هوای مطلوب بدهید. از ویژگی‌های مسئول پذیرش خود نیز غافل نباشید.
دفتر کار، خانه دوم است

اتاق کنفرانس

ابزاری که برای اجلاس به آن نیاز دارید مانند صفحه‌نمایش، پروژکتور، تخته، فلیپ چارت و... را در این اتاق قرار دهید. اسباب و لوازم اتاق اجلاس باید طوری چیده شود که شرکت‌کنندگان بتوانند به‌راحتی با یکدیگر ارتباط گرفته و تماس چهره به چهره داشته باشند، همچنین در طراحی اتاق اجلاس باید تم و مایه‌ای خنثی و جاری داشته و اتاق از نور کافی برخوردار باشد. خوب است بدانید وجود یک سرویس بهداشتی در نزدیکی اتاق اجلاس یک مزیت محسوب می‌شود.

سقف

سقف دفتر مهم است، چون سقف‌ها مانند هر سطح دیگری صدا و نور را منعکس می‌کنند، بنابراین در کیفیت نور و صدای ایجادشده مؤثر است. در تجهیز سقف‌ها، از سقف‌های کاذب که متشکل از مصالح متنوع و در ساخت‌وساز امروز در دسترس هستند استفاده کنید. این تجهیزات ساختمانی قابلیت عایق‌بندی اتاق را در برابر صدا دارند و مانع از انعکاس امواج صوتی در اتاق می‌شوند. در مقابل سطوح گچ‌اندود که سخت‌تر هستند، بیشتر صدایی که به آن‌ها برخورد می‌کند را منعکس می‌کنند.

نورپردازی

برای داشتن یک فعالیت حرفه‌ای ثمربخش، نورپردازی حیاتی است. گذشته از اینکه نورپردازی انرژی قابل‌توجهی مصرف می‌کند و هزینه‌های مربوط به آن به دفتر وارد می‌شود، در ارائه یک طراحی داخلی خوب هم عنصر مهمی تلقی می‌شود، یک نورپردازی نامناسب فضا را خسته‌کننده می‌کند. در یک نورپردازی مناسب لامپ‌های رشته‌ای نورپایین و لامپ‌های هالوژن می‌توانند تکمیل‌کننده نور لامپ‌های فلورسنت بوده و برای پرنور و برجسته کردن بخش‌هایی از اتاق یا برخی از اشیا مانند گیاهان، تابلوهای نقاشی، میزها و... به کار روند.

کف‌سازی

کف دفتر بیش از سایر سطوح در معرض ساییدگی و پارگی قرار دارد، بنابراین لازم است بادوام و تعمیر پذیر باشد. موادی که برای کف‌سازی ساختمان به کار می‌برید، بسته به کارایی آن و الزامات مربوط به کارایی می‌تواند متفاوت باشد، ولی درهرحال برای اجرای آن باید دوام، شکل ظاهری و هزینه را در نظر بگیرید.
دفتر کار، خانه دوم است

مصالحی که در کف‌سازی به کار می‌آیند متنوع هستند. کف‌سازی با مصالح سخت مانند سنگ، سنگ گرانیت و سنگ مرمر بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند. چوب، سیمان، موزاییک، کاشی و سرامیک هم گزینه‌های دیگری هستند که در اختیاردارید.

انبار

در هر ساختمان فضاهایی وجود دارند که اساسا برای انبار کردن ساخته‌شده‌اند، قفسه‌ها، کابینت‌ها و کشوها ‌به این منظور به کار می‌آیند. اگر هم با کمبود فضا در دفتر خود روبه‌رو بوده و هیچ فضایی برای ایجاد انباری ندارید، پس باید از هر فضایی که در اختیار دارید برای جا دادن وسایل احتمالا موردنیاز، بهره ببرید مثلا فضای بالای میز کارتان یا حتی زیر آن.

آبدارخانه

اگر توانمندی مالی مناسبی دارید وجود یک رستوران یا غذاخوری تمیز و به‌خوبی طراحی‌شده در ساختمان دفتر کار پیشنهاد می‌شود تا کارکنان بتوانند اوقاتی را در آن به فراغت از کار بپردازند. وجود یک یخچال کوچک در دفتر توصیه می‌شود.

سرویس‌های بهداشتی

دستشویی‌ها را شاید بتوان یکی از پر عبور و مرورترین قسمت‌های ساختمان اداری برشمرد. این قسمت باطن و حقیقت و نه ظاهر یک سازمان را نشان می‌دهد و گویای میزان اهمیتی است که مجموعه برای پاکیزگی و نظافت قائل است. درصورتی‌که تعداد پرسنل زیاد است، قانونا توالت خانم‌ها و آقایان باید جدا از هم باشد. اگر سیستم تهویه توالت آن‌طور که باید از عهده تغییر هوا برنمی‌آید ایجاد یک دریچه یا نصب یک هواکش سقفی پیشنهاد می‌شود تا از شر یک توالت بدبو خلاص شوید. علاوه بر این‌ها وجود یک اسپری خوشبوکننده در توالت را فراموش نکنید.
منبع: صما