کد خبر: ۳۷۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ 19 September 2017

کار خوب، انتخاب خوب، حال خوب

اکثریت جامعه طرفداران، متخصصان و دل‌نگران‌های محیط‌زیست ایران، از زمانی که (یکشنبه گذشته) خبر انتصاب کاوه مدنی به معاونت سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران را شنیده‌اند، خوشحال هستند.
*دکتر محمد فاضلی:سايت‌ها و كانال‌هاي تلگرامي محيط‌زيستي نشانگر استقبال از تصميم عيسي كلانتري است. مي‌شود حس كرد كه حال خيلي‌ها، فقط با يك انتخاب، بهتر شده و اميدوار شده‌اند. اين استقبال و حال خوب نتيجه چيست؟ حال خوب نتيجه كار خوب و انتخاب خوب است.

 كاوه مدني درسش را خوب خوانده و در دنياي دانش جايگاهي و شأني دارد و سالياني است كه صادقانه درحالي‌كه مي‌توانسته آن سوي دنيا مقاله‌هايش را بنويسد و خودش را درگير داستان چالش‌برانگيز آب ايران نكند، فعالانه درباره كشورش احساس مسئوليت كرده، تحقيق كرده و در حركت اجتماعي مربوط به آب سهم ايفا كرده است.

 انتخاب كاوه مدني براي اكثريت ما تعجب‌برانگيز است و از نظام اداري انتظار چنين انتخاب‌هايي نداريم، پس طبيعي است كه كاوه مدني نيز هيچ‌گاه پيش خودش بختي براي قرارگرفتن در مديريت ارشد كشور قائل نبوده است. كاوه مدني قريب به يقين براي آنكه پست بگيرد يا مدير شود، درباره آب و محيط‌زيست ايران كار نكرده است. جايگاه مديريتي امروز او نتيجه كنشي سياسي و لابي نيست؛ استقبال جامعه نشان مي‌دهد او به شايستگي در اين جايگاه نشسته است. استقبال امروز جامعه مدني از انتصاب او، نتيجه تعهد و كار خوب اوست.

 عيسي كلانتري را نيز بايد به سبب اين انتخاب تحسين كرد. انتخاب‌هاي مديران غالباً سرمايه اجتماعي‌شان را افزون نمي‌كند اما عيسي كلانتري امروز بر سرمايه اجتماعي خود افزود. او بر سرمايه اجتماعي كشور نيز افزود. بسياري خوشحال مي‌شوند كه يك ايراني فرهيخته و متخصص كه بيش از يك دهه خارج از كشور زندگي كرده و مشغول فعاليت در دانشگاه‌هاي خارجي است، در سازمان محيط‌زيست جايگاهي يافته.

 اين انتصاب مي‌تواند باعث اميدواري ايرانيان متخصصي باشد كه منتظرند از مقامات كشورشان نشانه‌هاي احترام و نگرش مثبت به همكاري با ايشان را دريافت كنند. انتخاب عيسي كلانتري، امروز فراتر از سطح سازمان حفاظت محيط‌زيست معنا دارد.

 مي‌توانيم خرسند باشيم از اينكه به ايراني متخصصي اعتمادشده است كه تا آن‌جا كه مي‌دانم يك روز سابقه كار در دستگاه دولتي ندارد. شايد فكر كنيد اين نقطه ضعف است، اما چنين نيست. كاوه مدني در اين ساختار اداري خمود و خسته نبوده تا روحيات و انگيزه‌ها و روابطش با اين ساختار تنظيم شود. كار مشكلي خواهد داشت تا پيچيدگي‌هاي اين سيستم مرموز را درك كند، اما همين كه محصول قواعد ناكارآمد اين سيستم اداري نيست، منشأ نوآوري و تحرك خواهد بود.

 آينده را كسي نمي‌داند و از عاقبت اين انتخاب خبر نداريم؛ اما تا اين‌جا، خبر خوشحال‌كننده‌اي است و از مواردي است كه حال آدم را خوب مي‌كند. انتخاب عيسي كلانتري را تبريك بگوييم و براي كاوه مدني در مسئوليت دشواري كه بر عهده گرفته است، آرزوي موفقيت كنيم. آرزو كنيم در بهره‌برداري از دانش، تجربه بين‌المللي و تعهدش به ايران براي كمك به وضع نابسامان محيط‌زيست ايران بيشترين بهره را ببرد.

 كارهاي خوب و انتخاب‌هاي خوب، حال ما را خوب مي‌كنند (البته لازم نيست همه بالاتفاق از اين انتخاب راضي باشند) و سرمايه اجتماعي خلق مي‌كنند. كاوه مدني با استقبالي كه امروز از انتخاب او به عمل آمد، سرمايه اجتماعي بسياري در اختيار خواهد داشت تا از آن براي غلبه بر مشكلات بسياري كه پيش رو دارد، استفاده كند.

 سخن آخر خطاب به همه مديران ارشد: شايستگان بسياري در ايران هستند كه صاحب تخصص، تعهد و جواني‌اند؛ البته سابقه مديريت ندارند چرا كه نسل قبلي اجازه نداده است، سابقه‌ پيدا كنند؛ با انتخاب آنها مي‌توانيد از دايره افكار بسته و غيرخلاق و تكرار ناكارآمدي‌ها خارج شويد.
*استاد دانشگاه شهید بهشتی
منبع: همشهری