کد خبر: ۳۸۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ 21 October 2017

فعال‌ترین مرزهای ترانزیتی کشور کدامند؟

بر اساس آمارهای اتخاذشده از حوزه ترانزیت در 6 ماهه نخست سال جاری شاهد افزایش صادرات و واردات کالا از طریق دو مسیر دریا و جاده بوده‌ایم.

جمعیت قابل‌توجه کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند و همچنین برخورداری آن‌ها از روند رو به رشد اقتصادی، باعـث شده که بسیاری از کشورها برای ایجاد ارتباط بین آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از خاک ایران استفاده کنند.

این امر مهم به دو دلیل کوتاه بودن و ارزان بودن ترانزیت از طریق ایران بوده و برای کشورها ی همسایه مسیری بسیار مقرون‌به‌صرفه لحاظ می شود.

در این میان به گفته بسیاری از مسئولان این مورد می ‌تواند نقش برجسته‌ای در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیـت ایفا کرده و به‌عنوان حلقه اتصال اروپـا به آسیا عمل کند به هر حال با شناسایی نقاط قوت و ضعف، به جلب و جذب هرچه بیشتر کالاها اقدام کرد.

به باور این مسئولان درآمدهای حاصل از ترانزیت، توانسته اقتصاد بسیاری از کشورها را که برخی از آن‌ها در همسایگی ما قرار دارند، متحول کند. این اتفاق در حالی صورت گرفته اسـت که موقعیت استراتژیک آن‌ها به‌هیچ‌عنوان قابل‌مقایسه با مزیت‌های ایران نیست.

روند روبه رشد اما کم رونق آمار ترانزیت کالا از ایران کـه عمدتاً با تکیه برکریدور شمال به جنوب شکل‌گرفته، اگرچه بسیار حائز اهمیت است اما این ارقام متناسب با پتانسیل موجود کشور نبوده و باید هم‌زمان به کلیه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیل‌کننده کریدورهای بین‌المللی هستند، توجه ویژه داشته باشیم.

در این میان تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقـدام کلیه سازمان‌های دولتی درحرکتی هماهنگ به‌منظور رفع موانـع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیـت جغرافیایی و منحصربه‌فرد ترانزیت مؤثر باشد.

در مدت‌زمان مذکور در بین مرزهاي کشور، بندرشهید رجایی با 35 درصد فعال ترین مـرز کشـور در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می رود. جدول زیر میزان کالاهاي ترانزیت ورودي را برحسب مرزهـاي کشـور نشان می دهد






بازدید:۶۱۰
منبع: صما