کد خبر: ۳۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ 26 January 2018
عشایری تشریح کرد:

سازوکار پرداخت سود 18 درصدی به انبوه‌سازان/ امکان بهسازی سالیانه 11 هزار بافت فرسوده در تهران

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به بیان جزئیات ارائه سود 18 درصدی به توسعه‌گران در بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: دولت برای اجرای بافت‌های فرسوده زمین را در اختیار توسعه گران قرار می‌دهد و سپس دریک فضای رقابتی انبوه‌سازان باید شرکت کنند و قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند در مرحله بعد می‌بایست طرحی که دولت برای اجرای بافت‌های فرسوده مصوب کرده را اجرایی کنند.



اخیراً سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از اختصاص زمین در ۴۰ شهر کشور برای احیای بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: دولت اراضی خود در بافت‌های فرسوده را برای توسعه‌گران به حراج گذاشته است.
به فاصله چند روز پس از انتشار این خبر، او از ارائه سود 18 درصدی تضمین‌شده به توسعه گران خبر داد و همچنین با اشاره به این‌که 2000 میلیارد تومان توسط بانک با سود 18 درصدی تأمین می‌شود، تصریح کرد: دولت اراضی خود در بافت‌های فرسوده برای توسعه‌گران به حراج گذاشته تا پس از ساخت واحدهای مسکونی، سازنده آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهد.

در این زمینه هوشنگ عشایری به بیان جزئیات ارائه سود 18 درصدی به توسعه گران در بافت‌های فرسوده پرداخت و گفت: دولت برای اجرای بافت‌های فرسوده زمین را در اختیار توسعه گران محترم قرارمی دهد و سپس دریک فضای رقابتی انبوه‌سازان باید شرکت کنند و قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهند در مرحله بعد می‌بایست طرحی که دولت برای اجرای بافت‌های فرسوده مصوب کرده را اجرایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت به انبوه‌سازان هر میزان مبلغی که در فضای رقابتی هزینه کرده‌اند به‌اضافه 18 درصد سود پرداخت می‌کند تاکید کرد: روش پرداخت بدین‌صورت است که بعد از احداث واحدها، ساختمان‌های ساخته‌شده توسط کارشناسان دادگستری نرخ‌گذاری می‌شود. به‌عنوان‌مثال یک انبوه‌ساز ممکن است نسبت به احداث ده هزار مترمربع دریک مجتمع صد واحدی اقدام کرده باشد.

سازوکار پرداخت سود 18 درصدی به انبوه‌سازان

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: در این صورت با فرض اینکه برای ساخت هر مترمربع یک‌میلیون تومان هزینه ساخت صورت گرفته‌شده، جمع هزینه ساخت ده میلیارد تومان در فضای ده هزار مترمربع می‌شود. بر این اساس چنانچه بخواهیم سود 18 درصد که مدنظر دولت است را در این زمینه محاسبه این رقم به 11 میلیارد و هشتصد میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند و در فاز بعدی به ارزش 11 میلیارد و هشتصد میلیون تومان به توسعه گران ساختمان‌هایی که ساخته شده تحویل داده می‌شود و مابقی واحدهای ساخته‌شده نیز به دولت تعلق می‌گیرد.

عشایری در پاسخ به این سؤال که بسیاری از انبوه‌سازان نگاه بدبینانه‌ای به وعده‌های دولت دارند گفت: این گمانه‌زنی‌های منفی نادرست است و دولت به وعده‌هایی که داده قطعاً عمل خواهد کرد. این روش نیز پیش‌ازاین در استان فارس اجرایی شده است و بنده شخصاً مبدع آن بوده‌ام و مطمئن هستم از جذابیت‌های لازم برای جذب انبوه‌سازان برخوردار خواهد کرد و آنها را به سمت سرمایه‌گذاری و مشارکت در امر توانمندسازی بافت‌های فرسوده ترغیب خواهد کرد.

وی همچنین در ادامه اظهارات خود درباره جزئیات زمین‌هایی که در قالب این طرح به انبوه‌سازان واگذارمی شود گفت: شرکت عمران و بهسازی شهری در 40 شهر و 100 محله کشور زمین دارد و این زمین‌ها ظرفیت ساخت 25 هزار واحد را دارند. و تا چند روز آینده قطعاً قابلیت احداث در این اراضی به یکایک استان‌های مذکور ابلاغ می‌شود و یقینا همه انبوه‌سازان در فضای رقابت شرکت می‌کنند همچنان که در محله سیروس در استان تهران این اتفاق افتاد و با استقبال انبوه‌سازان مواجه شد.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین با تاکید بر اینکه این زمین‌ها توسط دولت طی یک دهه اخیر آماده‌سازی شده است و برای ارتقای کیفیت محله‌ها در آن ساخت‌وساز صورت می‌گیرد درعین‌حال گفت: بیشترین بافت فرسوده مربوط به استان سیستان و بلوچستان است و برخلاف تهران بالاترین بافت فرسوده مربوط استان تهران نیست. اما با توجه به بارگذاری جمعیت در استان تهران ونیز با در نظر گرفتن اینکه خط زلزله در قیاس با سایر شهرهای ایران بیشتر این شهر را تهدید می‌کند، نوسازی بافت‌های فرسوده در این استان به لحاظ خطرپذیری بیشتر احساس می‌شود.

امکان بهسازی سالیانه 11 هزار بافت فرسوده در تهران

وی همچنین از هدف‌گذاری‌های دولت برای احیای بافت‌های فرسوده بر اساس قوانین بالادستی نیز خبر داد و گفت: در تهران سالیانه امکان توانمندسازی 11 هزار بافت فرسوده فراهم‌شده است اما منتظر هستیم که تا این پیشنهاد در لایحه بودجه 97 تصویب بشود و در صورت تصویب امکان عملیاتی کردن آن فراهم خواهد شد.

وی در ادامه اظهارات خود همچنین در پاسخ به این سؤال که طی سنوات اخیر اساساً چه اقداماتی برای تسریع در روند احیای بافت‌های فرسوده صورت گرفته است؟ تاکید کرد: اساساً در بافت‌های فرسوده تغییر رویکردها پیچیده است و مستلزم یک سری ابزارها در حوزه مدیران،‌متخصصان و نیز ساکنان این محلات بوده است اما به هر روی تمهیدات اولیه برای احیای بافت‌های ناکارآمد شهری در چهار سال اخیر شکل‌گرفته که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان به تشکیل سند ملی و ستاد ملی بازآفرینی اشاره کرد، این در حالی است که تشکیل ستادهای استانی، تغییر نگاه به درون شهرها و دیدگاه توسعه‌ای برای بافت‌های فرسوده ازجمله اتفاقات خوب چند سال اخیر بوده است.


بازدید:۴۱۱
منبع: صما
برچسب ها: عمران