کد خبر: ۴۲۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۷ 24 June 2018

از دیوارهای برلین تا دیوارهای یزد

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به لازمه بهره‎‎برداری از هنر دیوارنگاری در بیان مفاهیم و استفاده از این ظرفیت در بالابردن زیباسازی شهر، عنوان می‌‏‏کند: این هنر در شهر یزد به تازگی مورد توجه بیشتری قرار گرفته و استفاده از ظرفیت آن در جهت افزایش فرهنگ عمومی و جلب رضایت عموم مورد اهتمام قرار گرفته است.
به گزارش سازه نیوز، الهه جورابی  با اشاره به اهمیت دیوارنگاری در زیباسازی شهر، این هنر را شامل تصویر کردن نقوش، اشکال، حرف ‌ها، نشانه ‌ ها، نمادها، الگوها و کلمات به روی دیوارها یا هر مکان قابل استفاده می‌خواند و می‎‎گوید: از طریق این هنر می‎‎توان با نوشتن، نقاشی کردن، کنده ‎‎ کاری و خط ‎‎ کشی، پیام های اجتماعی و فرهنگی را در معرض دید عموام قرار داد.

وی در مورد تاریخچه این هنر اضافه می‏‏‌کند: این هنر که شامل نقاشی ‎‎های مبتدی تا استادانه است، ریشه در سنگ ‎‎ نگاره ‎های تاریخی دارد که از گذشته‏‏‌های بسیار دور در تاریخچه امپراطوری ‎‎های باستانی روم، چین و ایران وجود داشته و توانسته در طبقه ‎‎ بندی مدرن نیز جایگاه و عنوان هنری عمومی را به خود بگیرد.

عضو کمیسیون معماری شورای شهر یزد در رابطه با هنر دیوارنگاری مدرن، بیان می‏‌کند: هنر مدرن دیوارنگاری با ابزاری متفاوت مانند افشانه، رنگ پاش و انواع قلم موها نمود یافته است ولی در اکثر کشورها نقاشی کردن و ترسیم هرگونه علامت و تصویر بر دیوار املاک و اماکن بدون کسب رضایت صاحبان ملک، غیر مجاز و جرم دارای پیگرد قانونی محسوب می ‎‎شود.

وی با بیان این که دیوارنگاری با حفظ جایگاه خود در عرصه هنر و در برداشتن پیام ‏ های مختلف در چندین نوع ظاهر شده است، می‏‏‌گوید: یکی از انواع دیوارنگاری دربردارنده پیام ‎‎های سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی است که در این قالب با بیان احساسات قانون ‎‎ گریزانه، عملی اعتراض ‎ آمیز محسوب می ‎‎ شود اما در صورتی که ژانر مشخصی داشته باشد برای برخی از افراد نوعی اثر و کار هنری محسوب می‎‎شود و در اماکنی مانند نگارخانه ‏ ها و نمایشگاه ‎‎ های هنری نیز در معرض دید عموم قرار می ‎‎ گیرد.

وی قالب دیگر این هنر که در سال ‏ های اخیر با تحول در نوع آن شکل گرفته را در قلمروی فرهنگ عامیانه می‏‏‌داند و  اظهار می‏‏‌کند: این اشکال هنر مذکور که در موسیقی ‏ های زیرزمینی هویدا شده ‏ اند، مورد دید عموم نیستند و تنها قشر خاصی با آن سر و کار دارند.

جورابی در مورد انواع دیگر دیوارنگاری نیز عنوان می‏‏‌کند: نوعی دیگر از این هنر که در قشر خاصی از جامعه شکل گرفته معمولاً به عنوان علامتی در میان گروه ‎‎ های تبهکاران مرسوم است و محدوده ‏ های نفوذ آنها را از هم جدا می ‏ کند.

وی ادامه می‏‏‌دهد: در عین حال این هنر، ابزاری برای بیان اختلاف ‏ نظر و مشاجره بین مقامات حقوقی، قانون‌گذاران و مسئولان شهری نیز محسوب می ‏ شود و بحث و گفت‌‏‏وگو میان هواداران و مخالفان آنها را نیز در بر می ‎‎ گیرد.

وی این هنر رایج در سطح شهر و معابر را در قالب ‏ هایی به صورت درج نام و نشان گروه ‎ها و اشخاص، تبلیغات و دیگر موارد مطرح و بیان می‏‏‌کند: این نوع از هنر دیوارنگاری به صورت عمومی وجود دارد و در برخی مواقع نیز بسیار با دقت و هنرمندانه، طراحی و ترسیم می‏‏شود و بار معنایی بیشتری را به دوش می‏‏کشد.

این مسئول با بیان این که این هنر در برخی از کشورها با گذشت زمان، پیدایش بیشتری پیدا کرده و از دسته هنرهای خیابانی این کشورها محسوب می ‎ شود، عنوان می‏‏‌کند: دیوارها، قطارها، ساختمان ‏ ها و خیابان ‏ های زیادی در این کشورها به صفحه ‏ای برای بیان حرف ‏ ها و پیام ‏ های مردم و اقشار مختلف شده ‏ اند که یکی از بارزترین این آثار در مورد دیوار برلین بوده است.

وی در مورد جایگاه دیوارنگاری در ایران بیان می‏‏‌کند: این هنر ابزاری در بردارنده پیام ‎‎ های ملی، اعتقادی، سیاسی و نظامی بوده ولی با وجود این که انواع این هنر در ایران در مقوله دیوارنگاری دسته ‏بندی نمی‏‏‌شوند اما به عنوان نقاشی دیواری، دارای گستره بزرگی است که دربردارنده مقولات زیبایی ‏ شناسی است.

جورابی در مورد کارایی‏‏‌های این هنر می‏‏‌گوید: علاوه بر توجه به مقوله زیبایی ‏ شناسی، از این هنر در جهت افزایش فرهنگ عمومی به ویژه موضوعات محیط زیست، بهسازی و حفظ محیط شهری استفاده می‏‏ شود.

بازدید:۵۸۶
منبع: ایسنا