کد خبر: ۴۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۳ - ۲۲ تير ۱۳۹۷ 13 July 2018

انتخاب ناظر توسط نظام مهندسی، فشار بر مردم است

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مناقشات وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی طی یک سال گذشته گفت: در زمینه کارهای تخصصی باید امور را به صاحبان حرفه بسپاریم و سابقه کار دیوانی هم در کشور نشان می دهد که اگر این مسیر را به درستی طی کنیم، به نفع کشور است.
به گزارش سازه نیوز، علی لاریجانی در بیست و یکمین اجلاس نظام مهندسی تاکید کرد: اگر نقدی هم در این زمینه ها وجود داشته باشد، قانون را تفسیر می کنند و احتیاجی به مناقشات در کشور نیست.
وی ادامه داد: در نگرانی وزیر راه و شهرسازی از شهرفروشی بعید می دانم که مشکل از نظام مهندسی باشد. همه می دانیم این اشکال از زمانی در شهرسازی ما به وجود آمد که شهرداری ها ضوابط شهرسازی را به درستی رعایت نکردند و یا وزارت شهرسازی قدرت نظارت را نداشت.

لاریجانی تاکید کرد: این مشکل از آنجایی به وجود آمد که گفتند شهرداری ها باید روی پای خود بایستند. شورا‌های شهر برای آبادانی شهرفروشی کردند و ما باید منابع پایداری برای شهرداری‌ها و قوانینی برای نظارت وزارت شهرسازی تهیه کنیم.

رئیس مجلس افزود: اینکه امور شهرداری‌ها به وزارت کشور مربوط شده است، تدبیر درستی نیست، بلکه این امور باید به وزارت شهرسازی وصل شود و این اشکال در ساختار دولت است. نظام اداری امکان تمرکز بر کار‌های حرفه‌ای و ظرفیت فعالیت‌های تخصصی را ندارد، بنابراین با تشکیل نظام مهندسی و پزشکی کار‌های تخصصی را به صاحبان حرفه سپرده ایم.

بنا نیست کارها را بر مردم سخت کنیم

وی همچنین تصریح کرد: اینکه وقتی فردی ساختمانی می سازد، ناظر خود را از نظام مهندسی بگیرد، فشار آن بر مردم است و بنا نیست که کارها را بر مردم سخت کنیم. حکومت گفته که کارها را برای مردم سهل کنید و پیچ را از پای مردم باز کنید. یعنی برای کارهای بزرگ شرایط را سخت کنید ولی واقعا عملی است که خود مردم ناظرشان را انتخاب کنند.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی شرکت‌های مهندسی صلاحیت دار را به مردم معرفی کند که هر کسی می‌خواهد ساختمان بسازد به این شرکت‌ها مراجعه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری‌ها واحد مهندسی را به عنوان ناظر انتخاب کنند و آن واحد نیز پای تعهد خود بایستد. زمانی که شهرداری‌ها واحدی را از نظام مهندسی به عنوان ناظر بپذیرند، دلیلی برای وجود بازرس‌های دیگر نیست.

چه دلیلی دارد که بازرس ایجاد کنیم

 لاریجانی همچنین خطاب به آخوندی اظهار کرد: چه دلیلی دارد که بازرس ایجاد کنیم، چون از آن طرف هم بازرس دچار مشکل می شود و حال باید فکری برای حال آنها کنیم. بهتر است کارها را پیچیده نکنیم و باید جور دیگری به قضیه نگاه کرد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی یک واحد دولتی نیست و اگر در قانون رئیس جمهور آن را در فرایندی مشخص می‌کند برای ارتباط با حاکمیت است وگرنه نظام مهندسی نهادی مردمی است و رفتار آن باید مردمی باشد و کار‌ها را برای آنها آسان کند.

لاریجانی خطاب به رجبی که گفت این سازمان پولی از دولت دریافت نمی کند، گفت: وجهه و ماهیت یک جریان عمومی فقط پول نیست و حقیقت قضیه این است که رفتار سازمان نظام مهندسی باید مردمی باشد و اعتماد مردم را برانگیزد.

یک مرجعیت قانونی می تواند دو نظر را حکومت کند

وی با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق حرفه ای برای جلب اعتماد عمومی عنوان کرد: باید نظام های نظارتی داشته باشیم و در شرایطی که مناقشه در کشور زیاد است، با اصلاح درونی در سازمان های نظام مهندسی، این مناقشه را حل کنید. چون این مناقشه قابل حل است.

لاریجانی با بیان اینکه یک مرجعیتی می تواند دو نظر را حکومت کند گفت: بهتر است آقای آخوندی با دید سهل کردن امور برای مردم و با این منطق به قضیه نگاه کند و اگر تفاوتی در نظرات می بینند، نظر مرجع قانونی را در این باره بپذیرد و اگر نیاز به تفسیر داشته باشد، تفسیر کنند.

وضعیت معیشتی مهندسان خوب نیست

وی گفت: وضع معیشتی بیشتر مهندسان کشور خوب نیست و این مسئله تلف کردن ظرفیت کشور است و باید رونقی در بخش مسکن ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: با اجرای طرح بازسازی بافت‌های فرسوده می‌توان رونقی در بخش مسکن ایجاد کرد و وزارت راه و شهرسازی کمک کند که بافت های فرسوده ساماندهی شود.

لاریجانی گفت: مجلس می‌تواند با همکاری دولت تمهیداتی برای بهبود بخش مسکن در کشور ایجاد کند و نقدینگی را به این سمت ببرد که منجر به رونق ساختمان شود. به بافت فرسوده اولویت دهید و ایده های خود را ارائه کنید. اگر لازم باشد قوانین را به مجلس می بریم و از آن حمایت می کنیم.

واگذاری طرح‌های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود گفت: شرایط اقتصادی کشور بیشتر به دلیل رشد نقدینگی بسیار زیاد است که به سمت تولید سوق داده نشده است.

لاریجانی افزود: البته هیاهو‌های بین المللی، تلاطم روانی ایجاد می‌کند، اما حدی دارد و اصل مسئله به رشد نقدینگی و آسان نبودن راه‌های تولید باز می‌گردد. پیشنهاد می‌کنیم با توجه به شرایط کنونی کشور و نوسانات قیمت‌ها که ربطی به وضع خارجی کشور ندارد شرایط برای بخش خصوصی آنقدر آسان شود که این بخش با شوق به سمت اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی بیاید.

رئیس مجلس گفت: امسال این موضوع را پیگیری می‌کنیم و اتمام طرح‌های نیمه کاره عمرانی می‌تواند مشکل نقدینگی کشور اشتغال و تولید را حل کند.

لاریجانی گفت: حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه کاره عمرانی در کشور وجود دارد که دولت پول کافی برای اتمام آن‌ها ندارد.

وی افزود: پنج سال است که در قانون بودجه دولت را به واگذاری طرح‌های نیمه کاره عمرانی به بخش خصوصی ملزم کرده ایم، اما دولت این مسئله را جدی نگرفته است. در بودجه به دولت اختیار داده ایم که طرح‌های نیمه کاره را واگذار کند و برای آسان شدن موضوع ضوابطی برای آن تعیین نکرده ایم.

لاریجانی افزود: با توجه به اینکه بیشتر طرح‌های نیمه کاره عمرانی پس از تکمیل نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود بنابراین پیشنهاد می‌دهیم دولت هم اکنون این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار و روند را برای این کار آسان کند.




بازدید:۵۱۶
منبع: صما