سقف احتمالی بودجه شهرداری در سال ۹۸
اعضای شورای شهر تهران درحالی از افزایش سقف بودجه شهرداری در لایحه بودجه سال آینده خبر میدهند که گزارشهای رسمی حکایت از آن دارد که شهرداری در نیمه اول امسال در تحقق درآمدهای خود با مشکل روبهرو بوده است.

به گزارش سازه نیوز، مشکل تحقق درآمدها در شهرداری تهران را میتوان از محتوای گزارش عملکرد بودجه در پنج ماه نخست سال ردیابی کرد. طی این مدت شهرداری توانست فقط 85 درصد از منابع پیشبینی شده در برش پنج ماهه بودجه 98 را محقق کند که بخش عمده آن از محل انواع عوارض ساختمانی بوده است. نکته مهم این است که کمترین تخصیص بودجه در این مدت به پروژههای حیاتی و عمرانی درحال اجرای شهر صورت گرفته و عمده منابع کسب شده صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری تهران شده است. در این شرایط بغرنج بودجهای، شورایشهر تصمیم دارد از افزایش سقف بودجه شهرداری پس از دو سال پیاپی تصویب بودجه به شکل انقباضی، پشتیبانی کند. گفته میشود افزایش قابل توجه هزینههای شهرداری از بابت پرداخت حقوق و دستمزد، شهرداری را ناگزیر به افزایش سقف بودجه برای سال آینده کرده است، چراکه در غیر این صورت میزان تخصیص بودجه به پروژههای حیاتی شهر در سال آینده از محدوده بسیار اندک کنونی نیز پایینتر خواهد بود
از سوی دیگر در تمام پروژههای عمرانی، طولانی شدن زمان اجرا به افزایش هزینه تمامشده پروژه منجر میشود. طبیعی است افزایش هزینه تامین مصالح ساختمانی و پرداخت دستمزد مجریان در نهایت سبب میشود رقم برآورد اولیه قرارداد با ضرایب تعدیل مشخصی، تغییر کند و افزایش یابد و این موضوع به مصلحت شهر نیست. از این رو تلاش مدیریت شهری این است که بتواند در سال آینده با شناسایی منابع درآمدی جدید و تلاش برای وصول کامل منابع درآمدی همچون عوارض نوسازی و پسماند، برای تسریع در اجرای پروژههای شهر، اعتبار لازم را در بودجه سالانه پایتخت منظور کند. در این رابطه مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در گفتوگو با «ایسنا» با تشریح اولویتهای بودجه 99 شهرداری تهران اعلام کرد: بودجه سال آینده شهرداری تهران در راستای تکمیل پروژههای نیمهتمام دیگر انقباضی نیست. فراهانی در مورد تدوین بودجه 99شهرداری تهران گفت: بهواسطه موضوعات مختلف، درآمد شهرداری تهران در سالهای گذشته، کاهش جدی داشته است.
وی با اشاره به کاهش ساختوساز در تهران تصریح کرد: شورای شهر پنجم اعتقادی به شهرفروشی در راستای تامین منابع مالی ندارد و از طرفی دیگر تحریمهای ظالمانه بهصورت غیرمستقیم بر درآمدهای عمومی شهرداری تاثیر گذاشته است، بهگونهای که کوچک شدن اقتصاد ملی باعث کاهش درآمدهای شهرداری شد و به همین دلایل شاهد بودیم که سطح بودجه طی دو سال اخیر ثابت ماند و بودجه سال 98 تنها 18 هزار و 900 میلیارد تومان و بودجه 97، 18هزار میلیارد تومان بود که با وجود مشکلات افزایش معناداری نداشت. فراهانی با بیان اینکه ثابت نگهداشتن سقف بودجه با وجود مشکلات متعدد، اشکالاتی را ایجاد میکرد، گفت: سقف بودجه ثابت بود؛ اما هزینهها افزایش داشت بهعنوان مثال شهرداری سال گذشته 7500 میلیارد تومان صرف حقوق و دستمزد پرسنل کرد و امسال این رقم به واسطه قوانین حوزه کار به 10هزار و 500 میلیارد تومان رسید یا ماموریتهای پیمانکاران شهرداری در حوزه نظافت، پسماند و... نیز با افزایش جدی مواجه شد که بر بودجه ثابت فشار جدی وارد کرد.
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه با وجود مشکلات عدیده و افزایش قیمتها، شهرداری نمیتوانست نسبت به 69 هزار میلیارد تومان بدهی بیتفاوت باشد و مرتبا مبالغی را به پیمانکاران طلبکار پرداخت کرد، ادامه داد: این مساله موجب شد فشار جدی به بودجه عمرانی و تملک دارای سرمایه وارد شود. وی با بیان اینکه در راستای جبران منابع درآمدی، شهرداری تهران لوایح درآمدی جدید را طراحی کرده که ظرف دو، سه ماه آینده برای بررسی به شورا ارائه خواهد شد، گفت: شهرداری کدهای درآمدی جدید برای شهر تهران در نظر گیرد تا منابع مالی در سال 99 تامین شود. فراهانی در مورد موضوع این لوایح گفت: لوایحی با موضوعات مختلف در حال تدوین است اما لوایح مربوط به تبدیل کاربریهای موقت مسکونی به تجاری - اداری، تعیین تکلیف پروندههای راکد ماده 100، وصولپذیری درآمدهای مربوط به عوارض نوسازی و پسماند و... است که به شورا ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری برای سال آینده انقباضی نیست، افزود: پیشبینی میشود سقف بودجه سال آینده حدود 25هزار میلیارد تومان تدوین شود، چراکه احتمالا رقم حقوق و دستمزد از 10 هزار میلیارد تومان به 13هزار میلیارد تومان میرسد و هزینههای جاری نیز به همان نسبت افزایش مییابد. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با تاکید بر تکمیل پروژه عمرانی در تهران گفت: سقف بودجه افزایش مییابد تا با کمک آن بتوانیم بودجه مناسبی را برای توسعه پروژههای کوچکمقیاس و تکمیل پروژههای نیمه تمام و اتمام پروژه خطوط 6 و 7 مترو که در اولویت کاری مدیریت شهری قرار دارند تخصیص دهیم و شاهد تحول خوبی در سطح شهر باشیم.
بازدید:۷۱۰
منبع: دنیای اقتصاد