کد خبر: ۵۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ 11 April 2021

احداث 100 هزار مسکن کارگری در کشور

رییس اتاق تعاون ایران گفت: احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکن ارزان‌قیمت در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای کارگران برنامه‌ریزی شده و مراحل اولیه ثبت‌نام در استان‌ها در دست اقدام است.
به گزارش سازه نیوز به نقل از ایرنا، بهمن عبداللهی در نشست خبری افزود: در وهله نخست احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برای آن دسته از کارگرانی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند در نظر گرفته شده است و این طرح قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار واحد را دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های مختلف باید اسامی متقاضیان فاقد مسکن را در سامانه مربوطه ثبت کنند گفت: تاکنون ۲۲ استان کشور برای تامین زمین ارزان یا رایگان و احداث مسکن کارگری اعلام آمادگی کرده‌ و ۸۵ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند.

رییس اتاق تعاون ایران اظهار داشت: یکی از مشکلات قشر کارگری رفت و آمد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به محل سکونت بوده که برای کمک به حل این مشکل و خانه‌دار شدن کارگران، با همکاری وزارت راه و شهرسازی طرح احداث مسکن کارگران در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: سال گذشته برای این اقدام ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد و باقیمانده باید توسط متقاضی تامین شود که در قانون بودجه سال جاری این مبلغ به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

عبداللهی عنوان کرد: عملیات اجرایی اولین پروژه طی روزهای آینده در شهرک صنعتی حومه تهران، شهرک صنعتی شمس‌آباد و البرز تهران، استان‌های قزوین و زنجان آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بخش تعاون که مورد توجه ویژه نظام نیز قرار دارد یکی از ارکان سه‌گانه اقتصاد کشور براساس اصل ۴۴ قانون اساسی است که بعد از انقلاب تاکنون توسعه خوبی پیدا کرده است.

رییس اتاق تعاون ایران گفت: در حال حاضر اتاق تعاون با ۹۵ هزار شرکت تعاونی و عضویت بیش از ۱۶ میلیون نفر فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در مجموعه اتاق تعاون کشور ایجاد شده است اظهار داشت: اکنون حدود هشت درصد مشاغل کشور در حوزه تعاون است که با احتساب تعاونی‌های سهام عدالت بیش از ۶۰ میلیون نفر جمعیت کشور معادل ۷۵ درصد عضو تعاونی‌ها هستند.

عبداللهی بیان کرد: تعاونی‌ها با توجه به گسترشی که در سال‌های بعد از انقلاب داشتند در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنایع از جمله پتروشیمی، فولاد، در حوزه خدمات از جمله خدمات بازرگانی، بهداشتی، تامین و توزیع و سایر بخش‌های توزیعی و خدماتی فعالیت‌های وسیعی دارند.

وی گفت: بزرگترین شبکه توزیع خاورمیانه در بخش تعاونی‌های مصرف کشور است که پنج هزار و ۴۰۰ واحد فروشگاهی در کشور مشغول توزیع اقلام مورد نیاز مردم هستند.

رییس اتاق تعاون ایران عنوان کرد: در حوزه درمان و بهداشت ۲ هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال است که بیش از ۱۴ بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی را اداره می‌کند و بیش از ۳۰ هزار نفر از جمعیت شاغل در بخش درمانی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: حوزه کشاورزی یکی از مهمترین فعالیت‌های تعاونی‌ها است که براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی بیش از ۶۰ درصد محصولات کشاورزی توسط تعاونی‌ها تولید می‌شود و مهمترین رکن تولیدات کشاورزی تعاونی‌ها هستند.

عبداللهی با بیان اینکه ۹۰ درصد محصولات دریایی و آبزیان توسط تعاونی‌ها تولید یا فرآوری می‌شود گفت: با توجه به سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی همچنین برنامه‌های توسعه‌ای کشور بنا بود تعاونی‌ها به ۲۵ درصد اقتصاد کشور دست یابند که البته با این هدف‌گذاری به دلایل متعدد فاصله داریم و امید است با اقداماتی صورت گرفته و توجه بیشتر دولت‌ها روند رشد و توسعه بخش تعاون سرعت بیشتری بگیرد.

وی افزود: در خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسبار بزرگی برای فعالیت تعاونی‌ها وجود دارد که باید از این ظرفیت در جهت توسعه تعاونی‌ها استفاده شود.

وی گفت: در حوزه معدن، خدمات و کشاورزی ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که مغفول مانده است و تعاونی‌ها می‌توانند برای استفاده و فعال کردن این ظرفیت‌ها نقش مهمی ایفا کنند.

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به مشکل صادرات و بازاریابی محصولات تولیدی تعاونی‌ها گفت: در زمینه بازاریابی داخلی و بین‌المللی همچنین صادرات محصولات تعاونی‌ها دچار ضعف هستیم که سعی کرده‌ایم مشکلات را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر در اتاق‌های تعاون استان‌ها بخش معاونت اقتصادی ایجاد شد تا از این طریق برای بازاریابی محصولات تولیدی تعاونی‌ها اقدام شود.

عبداللهی گفت: با توجه به اینکه کشور با محدودیت منابع ارزی مواجه است یکی از راه‌های برون رفت از کاهش درآمدهای ارزی یا جبران آن، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی کشور است که تعاونی‌ها در این زمینه محصولات خوبی تولید می‌کنند لذا با ایجاد هسته توسعه صادرات در اتاق تعاون می‌توان به رفع این مشکل کمک کرد.

وی با اشاره به فعالیت تعاونی‌های مرزنشین در ۱۷ استان کشور اظهار داشت: ۶ میلیون نفر در این تعاونی‌ها عضویت دارند که در خراسان جنوبی از چهار بازارچه یک بازارچه فعال است و با فعال شدن آن مرزنشینان به راحتی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رییس اتاق تعاون ایران عنوان کرد: در سال‌های اخیر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای مرزنشینان فراهم شده است و با گسترش فعالیت تعاونی مرزنشینان می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط موجود کشور میزان صادرات تعاونی‌های کشور در سال ۹۹ نسبت به سال‌های قبل با محدودیت مواجه شد و براساس برآوردهای اولیه ۲۰ درصد کاهش یافته است.

عبداللهی گفت: امسال هدف این است صادرات با قدرت بیشتری توسعه یابد و در حوزه لبنیات، محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی و سایر موارد ظرفیت خوبی برای صادرات داریم که عمده محصولات به کشورهای عراق، حوزه خلیج فارس، پاکستان، افغانستان، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان ارمنستان و قزاقستان صادر می‌شود.

وی افزود: امسال بنا بر توافقی که با سازمان توسعه تجارت شده است تعاونی‌ها در قالب طرح‌های مختلف صادرات را با وسعت بیشتری انجام خواهند داد و کمیته‌ای برای کمک به تسهیل فعالیت و بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز تشکیل شده است.

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به شیوع کرونا و آسیب به تعاونی‌ها بیان کرد: شرکت‌های تعاونی مانند سایر بخش‌های اقتصادی متاثر از این شرایط شدند اما به دلیل جمعی بودن نسبت به سایر بخش‌ها آسیب‌ها کمتر بوده است.

وی که آماری از میزان خسارت‌های وارده به تعاونی‌ها ارائه نداد، گفت: جذب کمک‌هایی که دولت برای بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا تصویب کرد به تعاونی‌ها در تحمل و تاب‌آوری شرایط فعلی کمک می‌کند.

عبداللهی با بیان اینکه ۱۸۰ هزار شرکت تعاونی در کشور ثبت سامانه شده است افزود: تاکنون ۴۵ درصد تعاونی‌ها به دلایل مختلف از مدار کار خارج شده‌اند و ۹۵ هزار تعاونی مشغول به فعالیت هستند.

وی گفت: دو علت اساسی وجود دارد از جمله اینکه تعاونی‌ها به اهداف خود رسیده‌اند مانند تعاونی مسکن مهر همچنین برخی به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده‌اند که تلاش می‌کنیم با تامین اعتبار از طریق نظام بانکی به مدار کار بازگشت داده شوند.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: در سفر رییس اتاق تعاون ایران به استان و دیدار با تعاونگران و مسوولان استان تصمیماتی خوبی گرفته شد که از جمله می‌توان به تشکیل تعاونی تامین نیاز، تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات استراتزیک استان از جمله زرشک، زعفران و عناب اشاره کرد.

غلامحسین حسینی افزود: مقرر شد با همکاری اتاق تعاون و مدیریت معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تا هفته تعاون این تعاونی شکل بگیرد و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه کمیسیون داوری اتاق تعاون استان به مرکز داوری ارتقا پیدا کرد اظهار داشت: در این سفر موافقت‌نامه داوری بین اتاق تعاون و اصناف مبادله شد تا اختلافات واحدهای صنفی در اتاق تعاون بررسی و حل و فصل شود.

رییس اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: مجوز راه‌اندازی مرکز آموزش مهارت تعاون اخذ شد و به زودی مرکز تجهیز و آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به طرح تامین مسکن کارگری در استان افزود: از سهمیه ۱۰۰ هزار واحدی مسکن کارگری در کشور تاکنون بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در استان ثبت نام کرده‌اند که در مرحله بارگذاری مدارک متقاضیان هستیم.

امروز با حضور رییس اتاق تعاون ایران و استاندار خراسان جنوبی ساختمان اتاق تعاون استان نیز افتتاح شد.