کد خبر: ۵۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ 19 April 2021

باید دخالت کارفرما در طراحی نما حذف شود

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه باید دخالت کارفرماها در طراحی نما حذف شود، گفت: زمانی که معماران از یوق سلطه کارفرماها خارج شوند قطعا شاهد نماهای با اصالتی در سطح شهر خواهیم بود.
به گزارش سازه نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرتضی صدیق با اشاره به شاخص‌های نمای مطلوب بیان کرد: یک ساختمان دارای سه ساحت شخصیتی به لحاظ اجتماعی، نوع کاربری داخلی و ارتباط با طبیعت است.

وی در ادامه با بیان اینکه نمای یک ساختمان بایدشان درونی و بیرونی را رعایت کند، افزود: علی رغم اینکه نمای آجری یک نما سنتی و ایرانی است اما استفاده از این نما در محیطی که نمای تمام ساختمان‌های مجاور سنگی است، کار غیر حرفه‌ای است.

این استاد دانشگاه در خصوص چالش‌های موجود در زمینه طراحی نمای ساختمان‌ها تصریح کرد: در ابتدا باید کارفرماها و معماران به یک دیدگاه مشترکی در خصوص تنظیم آیین‌نامه مشترک طراحی نما ساختمان‌های سطح شهر دستیابی پیدا کنند چرا که همین امر سبب یکپارچگی منظر شهری به لحاظ نظم ساختمان‌های می‌شود.

صدیق با اشاره به اینکه باید دخالت کارفرماها در طراحی نما حذف شود، عنوان کرد: زمانی که معماران از یوق سلطه کارفرماها خارج شوند قطعا شاهد نماهای با اصالتی در سطح شهر خواهیم بود و در نتیجه نما ساختمان‌ها را سلیقه کارفرماها تعیین نخواهد کرد.

مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص آگاه‌سازی عوام مردم به استفاده از نمای ایرانی اظهار کرد: با توجه به نفوذ عمیق فیلم و سریال‌ها بر افکار عمومی جامعه، باید تدبیری اندیشیده شود تا در تولید آن‌ها از نماهای ایرانی اسلامی استفاده شود چرا که ضمن تاکید محتوای نمایشی بر استفاده از این نوع نماها در ساختمان‌ها، الگوسازی معماری ایرانیاسلامی در جامعه شکل خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از راهکارهای تشویق مردم به استفاده از نمای ایرانی و با اصالت، استفاده ساختمان‌های دولتی از نمای مطلوب است.

صدیق با بیان اینکه سهم طراحان در خلق نمای مطلوب ساختمان‌ها، به صورت حداقل است، افزود: در واقع پول، تعیین‌کننده نمای ساختمان‌ها است.

مولف کتب تخصصی معماری در خصوص تاثیر نمای ساختمان‌ها بر شخصیت افراد جامعه گفت: ما اکثر زمان خود، در خارج از خانه هستیم و به صورت مداوم با محیط شهری در ارتباط هستیم و به تبع نما بر شخصیت آدمی بسیار تاثیرگذار است.

استاد دانشگاه با اشاره نقش دانشگاه‌ها در آگاه‌سازی مردم به استفاده از نمای مطلوب اظهار کرد: باید برای تمام دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، برنامه بازدیدهای می‌دانی فراهم شود تا نگاه و بینش حساسی در دانشجویان در خصوص نمای ساختمان‌ها شکل بگیرد.

صدیق عنوان کرد: هیچ اطلاعات علمی و مستند کاربردی در خصوص شاخصه‌های معماری ایرانی وجود ندارد، آنچه تحت عنوان معماری اصیل و ایرانی وجود دارد یکسری آیتم‌های کلی است که در آن جزئیات و حتی مصالح مورد نیاز این سبک از معماری درج نشده است.

وی در انتها بیان کرد: شهرداری برای دستیابی به نمای مطلوب در سطح شهر باید ابتدا اقدام به تشکیل یک کارگروه تخصصی برای دسترسی به تعریف جامعی از معماری اصیل و ایرانی شود و ماحصل این تحقیقات در قالب یک دستور العمل در اختیار طراحان و معماران قرار گیرد.