کد خبر: ۵۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ 06 September 2021

تولید برق و کمپوست از زباله

تولید برق و کمپوست از زباله/تبدیل ضایعات MDF به محصولات با ارزش افزوده بالا در حاشیه رویداد دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی ۱۴ طرح و ایده در زمینه محیط زیست معرفی شد.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:، بیست و نهمین دوره از رویداد دوشنبه‌های استارتاپی با موضوع پسماند و محیط زیست امروز به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های فناورانه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها از برنامه‌های جنبی این رویداد است.

در این رویداد اقدام به معرفی ۱۴ محصول در حوزه پسماند و محیط زیست شد که در  بخش اول آن ۷ طرح معرفی شد و ادامه معرفی طرح‌های فناورانه مدیریت پسماند در بعد از ظهر امروز خواهد بود.

طرح‌های معرفی شده در این برنامه به این شرح است:

ایجاد کنسرسیومی از دانش بنیان‌ها برای تبدیل پسماند به برق و کود

سید محمد حسینی، مدیر عاملیکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری مازندران، با بیان اینکه در کشور سالانه ۵۸ هزار تن پسماند می‌شود، گفت: از این میزان تنها ۱۴ درصد آن پردازش می‌شود و مابقی آن به صورت غیر بهداشتی دفع می‌شود که دلیل آن کمبود اعتبارات بخش دولتی، وابستگی فنی به خارج و عدم توجیه اقتصادی است.

وی پروژه‌های بازیافت پسماند آمل، نور و اصفهان و پروژه ۴۰۰ تنی زباله سوز ساری را از پروژه‌هایی در این زمینه دانست که یا متوقف شدند و یا به کندی به پیش می‌روند، خاطر نشان کرد: استراتژی ما برای امحا و بازیافت پسماند طراحی و ساخت راکتورهای هیبریدی و تولید برق و کود از آن است.

حسینی با بیان اینکه این طرح به صورت کنسرسیومی با همکاری دو شرکت‌ دانش بنیان و پژوهشگاه نیرو اجرایی خواهد شد، گفت: برای تکمیل آن نیاز به ۵۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.

راهکاری برای جذب فلز روی

محمد زالی از محققان شرکت ارائه دهنده راهکاری برای جذب فلز روی با بیان اینکه به صورت طبیعی همراه کانی روی ناخالصی‌های فلزی چون کادمیوم، کبالت، سرب و ارسنیک همراه است، گفت: در شهرستان زنجان انباشت روی به دلیل فعالیت صنایع روی، مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است؛ چرا که در گذشته امکان صادرات این پسماند وجود داشت، ولی اکنون جلوی صادرات آن گرفته شده است.

زالی، با بیان اینکه سالیانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن از این پسماند در کشور تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: ما در مطالعاتی که انجام دادیم، با استفاده از فرآیند هیدرومتالورژی تمام پسماند حاوی روی جدا سازی می‌شود و از آن محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید خواهد شد.

پیاده سازی سامانه مدیریت هوشمند

نادر یوسفی، مدیر عامل یکی از شرکتها، "سامانه مدیریت هوشمند" در مراکز بزرگ صنعتی و تجاری و فرهنگی و اجتماعی بزرگ مقیاس را از محصولات دانش محور این شرکت عنوان کرد و گفت: روزانه حدود ۶۰ هزار تن پسماند عادی، ۳۰ میلیون پسماند صنعتی و ۱۵ درصد نیز پسماندهای دیگر در کشور تولید می‌شود، ضمن آنکه حدود ۵۰۰ تن پسماند بیمارستانی به صورت روزانه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از پسماند در کشور تولید می‌شود که با توجه به تنوع آنها نیاز است تا پسماندها به خوبی مدیریت شوند، ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس قانون مدیریت پسماند، مسوولیت مدیریت پسماند بر عهده تولیدکننده است و اگر به درستی این امر صورت نگیرد، مشمول جرایم می‌شود.

یوسفی، تدوین راهکاری برای مدیریت پسماند را روشی بهینه در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: استفاده از سیستم‌های هوشمند مدیریت پسماند یکی از پیشنهادهای بهینه است که در این راستا محصول کاربردی را ارائه کردیم که قادر است کلیه مراحل مدیریت پسماند را اجرایی و رصد کند و گزارش‌ها و شکایات احتمالی را دریافت کند و اصلاحات سیستمی را نیز ارائه می‌دهد.

تولید پلاستیک زیستی

غزاله قنبرپور، رییس هیات مدیره شرکت تولیدکننده پلاستیک زیستی گفت: به دلیل ایجاد آسیب‌های زیستی، در بسیاری از کشورها برای استفاده از پلاستک‌ها، جرایمی وضع کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ما برای رفع این چالش پلیمرهای زیست تخریب پذیری را ارائه کردیم که در مدت ۹۰ روز در شرایط کمپوست به محیط زیست باز می گردد.

قنبرپور عدم انتشار گازهای آلاینده و سمی، ارزش حرارتی بالا به هنگام سوختن را از مزایای این محصول نام برد و یادآور شد: این پلیمر از ضایعات کشاورزی تولید شده است و برای توسعه آن به ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم.

دستگاهی برای تصفیه پیشرفته شیرابه

عباس حسن نتاج جلودار، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان ایجاد شیرابه در مراکز دفع زباله را از چالش‌های اساسی پردازش پسماند دانست و گفت: برای رفع این چالش به صورت سنتی راهکارهایی اجرایی شده است، ولی این روش‌ها هزینه‌بر و مدت زمان اجرای آن طولانی است.

وی خاطر نشان کرد: ما در این مطالعات دستگاهی برای تصفیه پیشرفته شیرابه ارائه کردیم که به صورت همزمان علاوه بر آنکه شیرابه پساب تصفیه می‌شود، لجن حاصل از این تصفیه به کود تبدیل خواهد شد.

تبدیل ضایعات ام دی اف به محصولات با ارزش افزوده بالا

منوچهر بهزادی، مدیر عامل یکی از شرکتها "بازیافت ضایعاتMDF و تبدیل آن به محصولات با ارزش افزوده بالا" را از دستاوردهای این طرح نام برد و اظهار کرد: در سطح کشور سالیانه دور ریز صنعت MDF است که بازیافت آن به روش‌های غیر علمی صورت می‌گیرد و بازیافت آن به صورت حرارتی منجر به انتشار گازهای سمی و سرطان زا است.

وی ادامه داد: ما برای رفع این مشکل با بررسی ساختار شیمیایی MDF روشی را ارائه کردیم که این ضایعات به پودر MDF تبدیل می‌شود که از آن می‌توان برای تولید چوب و پلاستیک که در صنعت ساختمان سازی کاربردهای وسیعی دارد، استفاده کرد.

روش زیستی برای تثبیت خاک

محسن آبادی، مدیر عامل این شرکت استارت‌آپی با بیان اینکه بحران گرد و غبار در سطح شدید از معضلات شهرهای کشور است، گفت: تاکنون برای رفع این بحران از پاشش مالچ‌های نفتی استفاده شده که آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد کرده، به گونه‌ای که این نوع مالچ‌ها از رشد گیاهان جلوگیری کرده و موجب آلوده شدن خاک می‌شود.

وی ادامه داد: ما برای رفع این چالش از مواد تثبیت کننده جدید و زیستی بهره بردیم که پایه و منشا آن از مواد طبیعی است.

آبادی، دوستدار محیط زیست، عدم ایجاد بیماری، انعطاف پذیری، بهبود رشد گیاهان و پوشش گیاهی و دسترسی به مواد اولیه را از مزایای این محصول دانست.

ارائه پلتفرمی برای فروش کالاهای ضایعاتی

علی آذریان، مدیر عامل یکی از شرکتهای فناور با بیان اینکه در حال حاضر زیر ساخت مناسبی برای تفکیک زباله در کشور وجود ندارد، گفت: در تفکیک زباله فرصت‌هایی چون تولید روزانه ضایعات ارزشمند و دارا بودن رویکرد اقتصاد چرخشی وجود دارد.

وی ادامه داد: ما برای تفکیک زباله و رساندن آن به کاربران پلتفرمی برای فروش و خرید کالاهای ضایعاتی راه اندازی کردیم و برای توسعه آن نیاز به ۲ میلیارد تومان سرمایه داریم.

تولید زغال و کود از کربن

علی پورفلاحیان، رییس هیات عامل یکی از شرکتها گفت: طبق آمارهای غیر رسمی ۹۰ درصد از آتش سوزی‌های جنگل ناشی از عوامل انسانی است و هر درخت بلوط برای تبدیل به زغال، ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در استان خوزستان حدود ۱۲۰ هزار هکتار زمین زیر کشت نیشکر است که نیمی از شکر کشور را تولید می‌کند، در حالی که ۳ میلیون تن باگاس یا تفاله نیشکر تولید می‌شود که این پسماند به صورت خودسوزی از بین می‌رود.

پورفلاحیان خاطر نشان کرد: برای رفع این چالش‌ها ما کوره‌های ویژه‌ای تولید کردیم که از این پسماندها کربن تولید می‌شود و از کربن تولید شده برای تولید محصولات با ارزشی چون زغال سبز، کود بیوچار و کربن اکتیو استفاده می‌شود.

تولید بنزین از ضایعات پلاستیکی

نصرالله مخملباف از محققان یکی از شرکتها در این باره توضیح داد: روزانه حدود ۲ میلیون تن زباله پلیمری و پلاستیکی در کشور  یا می سوزانیم و یا دفن می‌کنیم.

وی ادامه داد: با مطالعاتی که انجام دادیم کاتالیستی را طراحی کردیم که از این ضایعات پلیمری بنزین و گازوئیل با نرخ ۸۰ درصد تولید می‌شود، به این معنا که از یک کیلوگرم ضایعات پلیمری، یک لیتر بنزین و گازوئیل تولید می‌شود.

مخملباف دارا بودن توجیه اقتصادی، کاهش مصرف انرژی، تحقق یک دانش بومی و ایجاد ارزش افزوده از مواد اولیه فاقد ارزش را از مزایای این طرح نام برد.

محصول جدید برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی

جابر خدیو، مدیرعامل یک شرکت استارتاپی عدالت در توزیع و عدم توانایی در اندازه گیری آب مصرفی را از چالش‌ها و مسایل مصرف در آب مصرفی بخش کشاورزی نام برد و گفت: برای این منظور راهکارهای مختلفی ارائه شده است و از آنجایی که برای محصولات ارائه شده در این زمینه امکان نصب در محل کشت وجود ندارد، کارایی لازم را نیز ندارند.

وی خاطر نشان کرد: ما برای رفع این چالش "شیر کنتور" برای سیستم آبیاری کم فشار برای بخش کشاورزی ارائه کردیم.

به گفته خدیو، اطلاعاتی که از این محصول در زمینه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی به دست می‌آید، می تواند زمینه تصمیم گیری‌ها در آینده باشد.


تبدیل زباله پلیمری به سوخت با روش اقتصادی


ناصرباباجانی از محققان یکی از شرکتهای حاضر در رویداد دوشنبه های استارتاپی با بیان اینکه روزانه ۶۰ تن زباله در کشور تولید می‌شود که تنها ۱۷ درصد آن معادل ۷۷۰۰ آن بازیافت می‌شود، گفت: تاکنون برای دفن زباله و پسماند از روش‌هایی چون "دفن"، "سوزاندن"، "پیرولیز" و "زباله سوزها" استفاده شده و در میان این روش‌ها، تکنیک پیرولیز به دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، راندمان بالا، هزینه پایین و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی بر سایر روش‌ها ارجح تر است.

وی ادامه داد: بر این اساس ما دستگاه پیرولیزی برای بازیافت زباله تولید کردیم. این دستگاه شامل تجزیه حرارتی مواد در غیاب اکسیژن با ظرفیت ۸ تن پسماند است.

باباجانی، کربن بلک، سوخت قابل فروش و گاز قابل احتراق را از خروجی های این دستگاه نام برد.

کیسه‌هایی که شیرابه زباله را جامد می‌کند

منوچهر بهزادی، مدیر یکی از شرکت ها شیرابه زباله را از خطرناک‌ترین پسماندهای انسانی دانست که در صورت رهاسازی در محیط موجب آلودگی منابع آبی خواهد شد.

وی ادامه داد: بر این اساس ما کیسه‌های زباله‌ای را تولید کردیم که شیرابه زباله‌ها را جامد کرده و خنثی سازی می‌شود.

بهزادی خاطر نشان کرد: در بافت این زباله‌ها موادی وجود دارد که طی فرایندهای شیمیایی جامد و خنثی سازی خواهد شد.

سامانه یکپارچه برای دسترسی به خدمات سازمان محیط زیست

زارع، مدیر عامل یکی دیگر از شرکت ها با بیان اینکه اخیرا یک طرح استارتاپی را ارائه کردیم، گفت: سامانه جامع خدمات الکترونیک سازمان حفاظت از محیط زیست از جمله دستاوردهای ما است که بر اساس آن کلیه خدمات این سازمان به صورت یکپارچه و الکترونیکی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.