کد خبر: ۵۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ 10 September 2021

فرونشست زمین در خوزستان چقدر جدی است ؟

استحصال نفت و گاز ، ، فعالیت‌های عمرانی، فرسودگی شبکه فاضلاب و جنس خاک، از دلایل مهم فرونشست زمین در خوزستان است .

به گزارش سازه نیوز و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان اگر بخواهیم فرونشست زمین را تعریف کنیم ، تعریف ساده اش این است که هرگاه زمین به دلایلی از قبیل  برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی و تغذیه نشدن آبخوان  ، از درون تهی شود ، در این صورت ، لایه های خاک پیوستگی خود را از دست خواهد داد و  با یک فشار زمین نِشَست پیدا می کنند .
فرونشست آرام آرام و موریانه وار به جان زمین میافتد ،  پدیده ای که آنقدر گستردگی پیدا کرده است که از آن به عنوان "زلزله خاموش" یاد می‌شود.


اما فرقش با زلزله این است که  پیامد زلزله  محدود به یک زمان است ولی پدیده فرونشست زمین آرام  و بی سر و صدا در تخریب زیرساخت‌های اساسی مانند تخریب لوله‌های آب، گاز و فاضلاب نقش دارد.


 بر اساس اعلام مجامع بین المللی  اگر فرو نشست سالانه  زمین به میزان چهار میلی متررخ دهد  ، بحران محسوب می شود. 
آنچه مسلم است ایران از این حد  فراتر رفته است و تنها در حدفاصل بین دشت فسا و جهرم،  نرخ سالیانه فرونشست ۵۴ سانتیمتر اعلام شده است .

 مدیر مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی پدافند غیرعامل دانشگاه شهید چمران اهواز پدیده فرونشست زمین را با تغییر اقلیم مرتبط دانست و گفت : تغییرات اقلیمی  ،  با کاهش بارش باران همراه است و کاهش بارش با خشکسالی و تخلیه آب‌های زیرزمینی  مرتبط است که مجموعه این عوامل بر پدیده فرو نشست زمین تاثیرمستقیم  دارد.


محمدی‌ده‌ چشمه ریشه فرونشست زمین در خوزستان را دربه جزاستفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی ، در استخراج نفت، گاز و مواد معدنی  دانست و گفت : استحصال منابع انرژی  مثل نفت و گاز در گذر زمان به تهی شدن زمین از درون می انجامد و تاثیر مستقیمی بر فرونشست دارد و باعث می شود خاک پیوستگی خودرا از دست بدهد .

وی عامل دیگر فرونشست زمین در خوزستان را جنس و دانه بندی خاک عنوان کرد و گفت : جنس و عمر رسوبات زمین نیز بر فرونشست تاثیر زیادی دارد و اگر این عامل با عوامل دیگر مثل خالی شدن سفره های آب زیرزمینی جمع شود ، تاثیر فزاینده ای خواهد گذاشت .

ده چشمه همچنین فعالیت‌های انسانی مانند ساخت تونل، مترو، گودبرداری و فعالیت‌های عمرانی را عامل مهم دیگر فرونشست دانست و گفت : با توجه به جنس و دانه بندی خاک ، فعالیت های عمرانی ، فشار زیادی بر سطح زمین وارد می‌کند که می‌تواند باعث فرونشست زمین شود.
وی افزود : مانند آنچه در حفاری‌هایی که برای مترو صورت گرفته است می بینیم و در بخش‌هایی از منطقه زیتون کارمندی، نادری و محدوده اطراف شهید بندر اهواز  شاهد فرونشست زمین هستیم.

وی در ادامه افزود به همین است که توصیه ما به مهندسین سازه  در فعالیت های عمرانی خوزستان ،  استفاده از تکنیک های تثبیت خاک است و باید قبل از شروع حفاری سنگین، مسیر حفاری و جنس خاک رصد شود .
استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری  با اشاره به این که  فرسودگی سیسستم فاضلاب خوزستان  از جمله مخاطراتی است که  اثر هم‌افزایی دارد ، گفت : مسئله فرسودگی سیستم فاضلاب  ، موضوعی دو سویه است یعنی فرسودگی سیستم فاضلاب بر فرونشست زمین اثر گذار است و فرونشست زمین هم باعث تشدید مخاطرات فرسودگی فاضلاب می شود .
وی وضعیت فعلی فرونشست زمین در خوزستان را بحرانی نداست اما در ادامه گفت : البته اگر خشکسالی ادامه پیدا کند و برداشت آب از سرشاخه های کارون نیز تشدید شود ،وضعیت فرونشست  خوزستان هم بحرانی می شود .

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام مطالعات طرح جامع فرونشست زمین در اهوازرا ضروری دانست و گفت : استفاده از روش های نوین  آبیاری در بخش کشاورزی ، مدیریت در مصرف آب در بخش های مختلف شهری و صنعتی ، رصد جنس خاک قبل از فعالیت های عمرانی و نوسازی سیستم فاضلاب خوزستان  را از جمله راهکارهایی دانست که روند فرونشست زمین را کند خواهد کرد .




گزارش: زهرا کیانی