کد خبر: ۵۴۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰ 18 October 2021
دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن:

شرایط تولید مسکن در خوزستان حادتر از بقیه نقاط کشور است

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: اگر انتظار این است که قیمت مسکن باید کاهشی شود، با چه مکانیزمی می‌توان این موضوع را عملی کرد؟ با نخریدن مسکن و بگیر و ببند، وضعیت قیمت مسکن و مشکل خانه‌دار شدن مردم حل نمی‌شود.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:فرشید پورحاجت درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز و قیمت مصالح ساختمانی، اظهار کرد: اتفاق جدیدی در حوزه بازار مسکن رخ نداده است و همچون گذشته، رکود و تورم کماکان شرایطی است که در بازار قابل احساس است و متاسفانه بر قیمت مصالح ساختمانی علی‌رغم تمامی صحبت‌ها و دغدغه‌های سازندگان، هیچ نظارتی نمی‌شود.

وی افزود: قیمت سیمان و فولاد به قیمت‌های قبل نزدیک نشد و از طرفی نیز در ماه گذشته قیمت ماسه و شن در اهواز مجددا افزایش یافت و هیچ نهاد متولی در این رابطه تاکنون پاسخگو نبوده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: در حوزه تولید مسکن استان خوزستان، شرایط بسیار سختی وجود دارد و متاسفانه فضای کسب و کار که باید در استان مورد توجه قرار بگیرد، شرایط مطلوبی ندارد و کسی پاسخگوی وضعیت ساخت و ساز و عمران حاکم بر استان خوزستان نیست.

 پورحاجت عنوان کرد: در مجموع، تولید مسکن در کشور دچار خلل است اما شرایط تولید مسکن در استان بدتر از بقیه نقاط کشور است. متاسفانه خدمات سازمان‌ها و نهادهای متولی استان در حوزه مسکن، خدمات سالم و تسهیل‌گرایانه‌ای نیست. از جمله این نهادهای خدمات‌رسان می‌توان به شرکت توزیع نیروی برق، شرکت آب و فاضلاب و سازمان نظام مهندسی اشاره کرد؛ مشکلات در حوزه خدمات، کار ساخت و ساز در استان را با چالش مواجه کرده است.

وی گفت: این سازمان‌ها با وجود این‌که، تمام هزینه خدمات خود را اخذ می‌کنند اما با اعمال سیاست‌های اداری، شرایط را به گونه‌ای پیش می‌برند که تولیدکنندگان باید برای اخذ مجوزها و دریافت خدمات مربوطه، در دالان‌ها و لابی‌های اداری سردرگم باشند؛ این در حالی است که تمامی فعالین حوزه مسکن، هزینه‌های مرتبط با سازمان‌های خدمات‌رسان را به صورت کامل پرداخت می‌کنند.

پورحاجت افزود: بسته خدمتی که نهادها و سازمان‌های دولتی ارائه می‌دهند، سالم نیست و تمامی این خدمات را بخش خصوصی با توان و نیروهای خود انجام می‌دهد. شورای فنی استان و معاونت فنی استانداری خوزستان باید این موضوعات را بررسی کنند؛ اگر دولتی‌ها حرف خود را عملی نکنند چه انتظاری از حوزه مسکن و ساخت و ساز می‌رود؟

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان با اشاره به اینکه شرایط تولید مسکن در خوزستان، حادتر از بقیه نقاط کشور است، گفت: متولیان حوزه عمرانی استان، هیچ اهمیتی به فعالیت بخش خصوصی در حوزه مسکن نمی‌دهند و تمام بار و زحمات حوزه عمرانی به دوش بخش خصوصی افتاده است. انتظار داشتیم در حوزه عمرانی استان با به روی کارآمدن استاندار جدید تغییراتی به وجود بیاید اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.  

وی در خصوص پیش‌بینی آینده بازار مسکن، اظهار کرد: شرایط بازار مسکن در آینده به سیاست‌گذاری دولت بازمی‌گردد و باید منتظر بمانیم که دولت چه اهتمامی بر روی این حوزه خواهد داشت. شرایطی که امروز در بازار مسکن شاهد هستیم، شرایط خوبی نیست و متاسفانه بخشی از این بازار، به سیاست‌های کلان دولتی وابسته است. اگر سیاست‌های دولت به نحوی باشد که بتوانیم از این شرایط در حوزه مسکن عبور کنیم، به نظر می‌رسد در آینده نزدیک با شرایط متفاوتی در مسکن مواجه شویم.

پورحاجت خاطر نشان کرد: اگر انتظار این است که قیمت مسکن باید کاهشی شود، با چه مکانیزمی می‌توان این موضوع را عملی کرد؟ با نخریدن مسکن و بگیر و ببند، وضعیت قیمت مسکن و مشکل خانه‌دار شدن مردم حل نمی‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: تورمی که در حال حاضر بر روی بازار حاکم است، تاثیر خود را بر قیمت‌ها خواهد گذاشت و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده معاملات در حوزه مسکن روان‌تر خواهد شد.
برچسب ها: تولید مسکن