کد خبر: ۵۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۱۸ دی ۱۴۰۰ 08 January 2022

کارگران ساختمانی؛ بیکاران فصل سرد

روز تعطیل یا غیر تعطیل برایشان فرقی ندارد، به‌دنبال کسب یک لقمه نان حلال برای خانواده‌هایشان هستند، اگر گذرتان به ورودی‌های شهر شهرکرد از جمله میدان امام حسین، میدان چهارمحال و ... افتاده باشد، جمعیتی از افراد را مشاهده می‌کنید که در سرما و گرمای سال منتظر هستند که یک نفر برای پیشنهاد کار سر برسد و دست خالی به منزل برنگردند، اما در این میان تنها یک یا دو نفر شانس با آن‌ها یار است که بر سر کار بروند، درست حدس زده‌اید، این قشر کارگران ساختمانی هستند.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا: مسائل و مشکلاتی که کارگران فصلی یا کارگران ساختمانی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، قصه پر غصه‌ای است که بارها و بارها از تریبون‌های مختلف بیان شده، اما انگار تنها عادت به شنیدن این غم‌نامه داریم، پای درد دلشان که بنشینی حرف‌های زیادی دارند از کم بودن دستمزدها، نداشتن بیمه، گرانی، رکود در ساختمان‌سازی که موجب بیکاری آن‌ها شده تا هزار و یک مشکل دیگر!

کارگران ساختمانی در چهارمحال و بختیاری در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن از ابتدای خردادماه تا پایان آبان‌ماه شرایط کار برای آن‌ها فراهم است، البته این مسئله بدین معنا نیست که در این ایام نیز هر روز بر سرکار هستند، بلکه اگر شانس با آن‌ها یار باشد در ماه نیمی از آن را بر سر کار بروند.

تورم و گرانی این روزها کمر بسیاری از افراد را در تامین هزینه‌های زندگی خم کرده است، در این میان شرایط برای افرادی که دستمزد آن‌ها بر اساس کار روزانه پرداخت می‌شود و حقوق ثابتی ندارند، سخت‌تر شده است، اگر یک کارگر ساختمانی در طول سال و با احتساب روزهای تعطیل ۳۰ روز نیز بر سر کار باشد و روزانه نیز حدود ۳۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت کند، در ماه حقوق ماهیانه او حدود ۹ میلیون تومان می‌شود، در حالیکه درآمد زیر ۱۰ میلیون تومان زیر خط فقر محسوب می‌شود، اما برخی کارگران ساختمانی در ماه شاید ۱۰ روز بتوانند بر سر کار بروند.

سرد شدن هوا در چهارمحال و بختیاری عملا صنعت ساختمان‌سازی را به کما می‌برد، در این ایام مشکلات کارگران ساختمانی بیش‌تر از گذشته مشهود می‌شود، بسیاری از این کارگران سوز سرما را بر جان می‌خرند تا شاید امیدی باشد در این روزهای سرد کسی به‌دنبال کارگر باشد، حال درک کنید حال کارگری را پس از گذراندن یک روز سخت و سرد باید شب با دست خالی به منزل برگردد.

اگر فکری به حال کارگران ساختمانی در چهارمحال و بختیاری نشود، این قشر زیر فشارهای اقتصادی برای تامین هزینه‌های خانواده بیش‌تر از گذشته دچار چالش می‌شوند و از سفره‌ای که روز به‌روز در حال کوچک شدن است، چیزی باقی نخواند ماند.

وجود مقاومت در برابر افزایش دستمزد کارگران ساختمانی

نورالله نیکبخت- مسئول کانون‌ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حمایت از قشر کارگران ساختمانی توسط مسئولان ضعیف است، اظهار کرد: بارها و بارها اعلام شده است که کارگران ساختمانی معروف به بیکاران فصلی هستند و با سرد شدن هوا و رکود در صنعت ساختمان‌سازی عملا این کارگران نیز بیکار می‌شوند و درآمدی ندارند.

وی افزود: به‌دنبال اجرای طرحی هستیم تا در آن کارگران ساختمانی را در فصول سرد سال به سمت کارهای تولیدی با تشکیل تعاونی سوق دهیم، اما این کار نیازمند یک جایگاه ویژه است، دولتمردان باید یک نگاه ویژه به کارگران ساختمانی داشته باشند تا از وضعیت فعلی خارج شوند.

نیکبخت با بیان اینکه در صنعت ساختمان‌سازی کارگران بیش‌ترین زحمت را متحمل می‌شوند، گفت: اما این افراد کمترین بهره را از این صنعت پرسود دارند.

مسئول کانون‌ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه در برابر افزایش دستمزد کارگران ساختمانی در سطح ملی مقاومت وجود دارد، توضیح داد: میانگین دستمزد روزانه یک کارگر باید روزانه ۳۰۰ هزار تومان باشد، اما در عمل این مبلغ به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، گاهی دستمزد پرداخت شده به آن‌ها روزانه ۱۵۰ هزار تومان است.

وی افزود: اگر هر کارگر به‌طور میانگین در سال ۱۵۰ روز با درآمد روزانه ۳۰۰ هزار تومان کار کند، درآمد او در سال مبلغی معادل ۴۵ میلیون تومان می‌شود که اگر این مبلغ را تقسیم بر ۱۲ کنیم، به‌طور میانگین حقوق او کمتر از سه میلیون تومان در ماه خواهد شد، با شرایط اقتصادی فعلی این درآمد کفاف هزینه‌های این قشر نمی‌دهد، در بیش‌تر موارد کارگران از مبلغ تعیین شده کمتر دریافت می‌کنند.

نیکبخت با بیان اینکه دستمزد کارگران فصلی در چهارمحال و بختیاری یک چهارم استان‌های مجاور از جمله اصفهان و خوزستان است، یادآور شد: در استان‌های گرمسیر کارگران در طول سال می‌توانند بر سر کار بروند، اما در استان عملا از آذرماه تا اردیبهشت سال آینده صنعت ساختمان‌سازی به‌علت سردی هوا دچار رکود شدید می‌شود.

مسئول کانون‌ انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در چهارمحال و بختیاری در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته برای افزایش دستمزد کارگران ساختمانی، توضیح داد: از دو سال گذشته نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی انجمن صنفی کارگران ساختمان استان انجام گرفت، در ابتدا مقاومت‌های از سوی مسئولان استانی برای افزایش دستمزد کارگران وجود داشت، اما خوشبختانه در حال تدوین یک شیوه‌نامه دستمزد کارگران در استان هستیم تا دستمزدها به‌صورت قانونی افزایش پیدا کند.

حقوق کارگران ساختمانی پایین نیست

حفیظ‌الله فضلی- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پایین بودن دستمزد کارگران ساختمانی، اظهار کرد: دستمزد این قشر پایین نیست و مبلغ ۳۰۰ هزار تومان خوب است، زیرا این قشر همانند سایر اقشار هزینه‌های جانبی از روی دستمزدشان کم نمی‌شود.

وی بیان کرد: دستمزد کارگران ساختمانی توسط هیچ نهادی تعیین نمی‌شود، عموما بر اساس توافق بین کارگر و کارفرما دستمزد بعد از پایان کار پرداخت می‌شود، البته این پرداخت در جایی ثبت نمی‌شود.

فاضلی افزود: در چهارمحال و بختیاری کارگران ساختمانی روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کنند و فکر نمی‌کنم کسی  کمتر از این میزان پرداخت کند.

وی با اشاره به حمایت‌ها از کارگران ساختمانی، توضیح داد: دولت در حال انجام بیمه این قشر است و سهم کارفرما باتوجه به اینکه ابن قشر کارفرمای ثابتی ندارند، توسط دولت و از محل درآمدهای حاصله از صدور پروانه‌های ساختمانی تامین و پرداخت می‌شود.