کد خبر: ۵۵۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ 10 January 2022

ذخیره انرژی تجدیدپذیر در بستر دریا

منابع انرژی تجدیدپذیر همان قدر که مفید هستند، نیازمند یک سیستم ذخیره انرژی پشتیبان هستند تا انرژی را برای زمان‌هایی که خورشید نمی‌تابد یا باد نمی‌وزد ذخیره کنند. باتری اقیانوسی(Ocean Battery) طراحی جدیدی برای سیستم‌های ذخیره انرژی است که تا حدودی شبیه به یک سد برق آبی بوده و در اعماق اقیانوس نصب شده و کار می‌کند.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:، باتری اقیانوسی که توسط یک استارتاپ هلندی به نام "Ocean Grazer" ساخته شده است به گونه‌ای طراحی شده که در بستر دریا در نزدیکی مولدهای انرژی تجدیدپذیر ساحلی مانند توربین‌های بادی، مزارع خورشیدی شناور و سیستم‌های جزر و مدی و موجی نصب می‌شود.

این دستگاه از سه جزء تشکیل شده است که با یکدیگر مشابه یک سد آبی کار می‌کنند.

یکی از سه بخش آن، مخزنی بتنی در اعماق دریا است که تا ۲۰ میلیون لیتر آب تازه را در فشار پایین ذخیره می‌کند. بخش دیگر آن، سیستمی از پمپ‌ها و توربین‌ها است که این مخزن را به یک کیسه انعطاف‌پذیر در کف دریا متصل می‌کنند. برق اضافه منابع تجدیدپذیر را می‌توان برای پمپاژ آب از مخزن به درون این کیسه مورد استفاده قرار داد. زمانی که انرژی نیاز باشد، کیسه آزاد شده و تحت فشار آب دریای بالای خود، آب را وارد مخزن می‌کند و توربین‌ها را در مسیر تولید برق می‌چرخاند و شبکه را تغذیه می‌کند.



زمانی که باتری شارژ شده است(سمت چپ) کیسه پر از آب است و مخزن بتنی خالی است. زمانی که شارژ باتری خالی می‌شود(سمت راست) کیسه خالی و مخزن بتنی پر از آب است

ذخیره انرژی تجدیدپذیر در بستر دریا

زمانی که باتری شارژ شده است(سمت چپ) کیسه پر از آب است و مخزن بتنی خالی است. زمانی که شارژ باتری خالی می‌شود(سمت راست) کیسه خالی و مخزن بتنی پر از آب است

گروه سازنده این باتری در شرکت "Ocean Grazer" می‌گویند که بازدهی این سیستم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و می‌تواند تعداد نامحدودی چرخه طی طول عمر بیش از ۲۰ ساله خود به انجام برساند.

ظرفیت هر مخزن بتنی ۱۰ مگاوات بر ساعت است. بنابراین افزایش تعداد مخازن می‌تواند ظرفیت کل را بالا ببرد و در صورت نیاز به انرژی بیشتر، می‌توان از موارد اضافه ماشین‌آلات پمپ و توربین نیز برای افزایش توان خروجی استفاده کرد.

اگرچه مفهوم یک باتری اقیانوسی جذاب است اما این تنها باتری اقیانوسی در دست تولید نیست.

شرکت "Subhydro" از ایده مشابهی رونمایی کرده که در آن، آب‌شیرین از درون مخازنی در بستر دریا به سمت بیرون پمپ می‌شود و زمانی که برق نیاز باشد آب به درون مخازن وارد شده و توربین‌ها را به حرکت در می‌آورد. موسسه فناوری ماساچوست(MIT) نیز مفهوم مشابهی را توصیف کرده است که در آن از گوی‌های بتنی توخالی استفاده می‌شود.

با این وجود هنوز یک راه حل کلی برای تمام موقعیت‌ها وجود ندارد و بنابراین حل یک مشکل جهانی ذخیره انرژی تجدیدپذیر نیازمند استفاده از مجموعه‌ای از این ایده‌های خلاقانه است
برچسب ها: ذخیره انرژی