کد خبر: ۵۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ 24 August 2022

صنعتی سازی ساختمان ها

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، بازسازی ویرانی‌های به جا مانده از جنگ، اولین موضوعی بود که کشورها را به خود مشغول کرد. سطح خرابی‌ها به قدری بود که نمی‌شد

پس از اتمام جنگ جهانی دوم، بازسازی ویرانی‌های به جا مانده از جنگ، اولین موضوعی بود که کشورها را به خود مشغول کرد. سطح خرابی‌ها به قدری بود که نمی‌شد، مسکن مورد نیاز مردم را خیلی راحت تأمین کرد. در همین زمان بود که کشورهای صنعتی امروز به فکر تولید مسکن به شکل انبوه و به روش صنعتی افتادند! صنعتی سازی ساختمان در ایران از دهه ۱۳۳۰ شروع شد و هدف آن، سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز و افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها بود.

این روزها، صنعتی سازی ساختمان در ایران با توجه به کمبود مسکن و افزایش تقاضا در کشور، به یک ضرورت تبدیل شده است. طی دو دهه گذشته در ایران اقدامات زیادی در زمینه صنعتی سازی صورت گرفته است؛ اما هنوز هم توجه کافی به این حوزه نمی‌شود. در حالی که تنها راه تحول در ساخت و ساز، صنعتی سازی ساختمان و استفاده از فناوری‌های نوین ساختمان طبق استانداردهای جهانی است. صنعتی سازی ساختمان نسبت به روش‌های سنتی ساختمان سازی، مزایایی دارد که عبارت‌اند از: مدیریت صحیح انرژی در ساختمان، استحکام بیشتر، جلوگیری از اتلاف انرژی در فرآیند تولید، امکان کنترل کیفی محصول تولیدی در کارخانه، جلوگیری از آسیب به محیط زیست، کاهش زمان ساخت، سبک‌تر شدن سازه نهایی، افزایش عمر مصالح، امکان تولید در ابعاد مشخص قطعات ساختمان و کاهش هزینه‌های ساخت. در روش صنعتی سازی ساختمان از قطعاتی نظیر یونولیت سقفی، فوم یونولیت، دیوار سبک یونولیتی و سایر موارد استفاده مي‌شود. با توجه به اهمیت صنعتی سازی ساختمان در ادامه مطلب می‌خواهیم به بررسی این موضوع بنشینیم.


 



مفهوم صنعتی سازی ساختمان چیست؟
مزایای صنعتی ‌سازی ساختمان
سطوح مختلف صنعتی سازی ساختمان
تولید قطعات پیش ساخته
مکانیزاسیون
اتوماسیون
فناوری رباتیک
تولید مداوم صنعتی
روش‌های صنعتي كردن ساخت و ساز
یونولیت؛ ابزاری برای صنعتی سازی ساختمان
خرید یونولیت برای صنعتی سازی ساختمان
 

مفهوم صنعتی سازی ساختمان چیست؟
در روش صنعتی سازی ساختمان از قطعات آماده‌ای نظیر بلوک ها، تيرچه‌ها، پانل‌هاي پيش ساخته، تيرها و ستون‌هاي فلزي و بتني، شبكه‌هاي فلزي، قطعات گچي و بتني، یونولیت سقفی، فوم یونولیت، دیوار سبک یونولیتی و سایر موارد استفاده مي‌شود. در این روش تمامی محصولات تولید شده، ابتدا در کارخانه تست می‌شوند و سپس به محل مورد نظر منتقل می‌گردند.

برای صنعتی سازی ساختمان به شرایطی نیاز است که عبارت‌اند از:

 

بهبود مدیریت ساختمان
استفاده از اتصالات خشک
رابطه نزدیک بین طرح و تولید
ایجاد تشکیلات موثر عملیاتی در سایت
مکانیزه کردن عملیات اجرایی در سایت
تولید قطعات بزرگ در کارخانه طبق ضوابط استاندارد مشخص به منظر کنترل کیفیت
 

مهم‌ترین مشخصه صنعتی سازی، تولید انبوه محصولاتی محسوب می‌شود که پیش از این به روش سنتی و دستی تهیه می‌شدند. این محصولات باید ویژگی‌های استانداردی به لحاظ کیفیت، تخصص‌گرایی در تولید، توجه به مسائل تولید، فروش و بازار و استفاده از روش‌های اتوماتیک و مکانیزه تولید داشته باشند. همچنین در تولید انبوه، قیمت محصولات پایین‌تر است و کیفیت ثابت و خوبی دارند. مهم‌ترین ویژگی‌های صنعتی شدن ساختمان سازی، مدیریت زمان، هزینه و کیفیت نهایی هستند. با صنعتی سازی ساختمان،‌ تولید افزایش می‌یابد و تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار هم برقرار می‌شود.

در این راستا، حمایت از صنعتی شدن ساختمان‌ها برای دستیابی به اهداف زیر ضروری است:

 

 

ترویج فرهنگ صنعتی‌ سازی‌
حرفه‌ای کردن عملیات ساختمانی
کیفیت مطلوب و کنترل‌ شده در کارخانه‌
هدفمند کردن سرمایه ساخت و ساز ملی‌
افزایش سرعت اجرا توسط صنعتی سازی
پیشگیری از اتلاف سرمایه در بخش مسکن‌
افزایش ظرفیت تولید با استفاده از صنعتی سازی
بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ توسط صنعتی سازی
سبک سازی و مقاوم‌ سازی ساختمان‌ توسط صنعتی سازی
فعال‌تر کردن بخش اشتغال با گسترش صنعت سازی مولد
استفاده کنترل شده از مصالح و مواد اولیه‌ در صنعتی سازی
اشاعه فرهنگ و رفتار صنعتی در اجرای پروژه‌های ساختمانی‌
استفاده از حداکثر فضای مفید ساختمان‌ توسط صنعتی سازی
بالا بردن دایره انتخاب مشتری بر حسب نوع و کیفیت محصول‌
هدایت صنعت ساختمانی کشور بر حسب نیاز از پیش تعیین‌شده‌
مدولار کردن اجزاء ساختمان و کاهش ضایعات در مصالح ساختمانی‌
تطابق بیشتر محصول با محیط ‌زیست و تولید آلودگی کمتر در جریان تولید
کاهش قیمت، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ با استفده از صنعتی سازی
کمک به هدفمند کردن تولید و شناسایی دقیق‌تر بازار هدف توسط صنعتی سازی

 

صنعتی سازی ساختمان ها بامداد فوم 

 

مزایای صنعتی ‌سازی ساختمان
استفاده از روش صنعتی سازی ساختمان، مزایایی دارد که به شرح زیر هستند:

 

کاهش زمان ساخت از طریق صنعتی سازی
افزایش ایمنی در کارگاه‌های صنعتی سازی ساختمان
حفاظت از محیط زیست در ساخت مسکن به روش صنعتی
کاهش هزینه‌های کلان اقتصادی با استفاده از روش صنعتی سازی
افزایش کیفیت ساخت از طریق صنعتی سازی

 


 

سطوح مختلف صنعتی سازی ساختمان
با توجه به روند صنعتی شدن ساختمان سازی در کشورهای مختلف، از سال ۲۰۰۵ سطوح مختلفی برای ساخت و ساز صنعتی تعریف شده است. این سطوح به شرح زیر هستند:

 


 

۱. تولید قطعات پیش ساخته
تولید قطعات پیش ساخته برای سازه‌های فلزی و بتنی انجام می‌شود و حتی می‌تواند برای قطعات غیرسازه‌ای هم در یک محیط کنترل‌شده انجام شود. استفاده از قطعات مدولار محوریت تولید قطعات پیش ساخته را تشکیل می‌دهد. تولید قطعات پیش ساخته، باعث افزایش کیفیت محصولات و سرعت ساخت و ساز می‌شود.

 

 

۲. مکانیزاسیون
به کارگیری ماشین آلات برای تسریع انجام کارهای دستی، مکانیزاسیون نام دارد. تولید قطعات پیش ساخته، این امکان را فراهم آورده که تولید قطعات مدولار با استفاده از ماشین آلات انجام شود. درست همان‌‌طور که برای تولید انبوه هر محصولی از ماشین آلات خاص استفاده می‌شود، می‌توان قطعات مدولار ساختمانی را هم به صورت انبوه تولید کرد. با مکانیزاسیون تولید می‌توان کیفیت قطعات پیش ساخته را بهبود بخشید.

 

 

۳. اتوماسیون
جایگزین کردن نیروی کار انسانی با ماشین آلات صنعتی همان اتوماسیون است. در این سطح از صنعتی سازی ساختمان باید ماشین آلات، قطعات پیش ساخته را به صورت انبوه تولید کنند و انسان هیچ دخالتی در روند تولید نخواهد داشت. همچنین بخش دیگری در سطح اتوماسیون وجود دارد، که به استفاده از برنامه‌های رایانه‌ای برای برنامه‌ریزی ساخت و مونتاژ محصولات مربوط می‌شود.

 


 

۴. فناوری رباتیک
در این سطح نوبت به استفاده از علم رباتیک در صنعت ساختمان سازی می‌رسد. در این سطح از علم رباتیک برای برنامه ریزی و انجام کارهای محوله به ماشین آلات استفاده می‌شود. با استفاده از فناوری رباتیک دیگر نیازی به حضور انسان در روند تولید انبوه محصولات نخواهد بود.

 

 

۵. تولید مداوم صنعتی
ایده گرفتن از روش ساخت ساختمان‌ها به صورت لایه به لایه، در واقع همان تولید مداوم صنعتی است. این روزها از فناوری لایه به لایه یا همان چاپ سه بعدی برای تولید یک ساختمان با هرگونه طرح معماری به صورت لایه به لایه و با ماشین آلات استفاده می‌شود.

 

 

روش‌های صنعتي كردن ساخت و ساز
برخی از روش‌های صنعتی سازی ساخت و ساز به شرح زیر است:

 

مدول‌هاي سه بعدي تولید شده در خارج از كارگاه و سرهم شده در داخل کارگاه و نصب در محل مربوط
قطعات و پانل‌هاي دو بعدي توليد شده در خارج از كارگاه و سرهم شده در داخل کارگاه و نصب آن‌ها
قطعات ساده كوچك آماده شده در خارج از كارگاه و مورد استفاده در داخل كارگاه
خانه‌هاي متحرك شناخته شده به عنوان چهارمين نوع پيش ساخته سازي
روش‌هاي پيش ساخته‌سازي در محل كه با انتقال لوازم، قالب‌ها و تجهيزات به محل مورد نظر قابل استفاده هستند.

 

انواع روش های صنعتی سازی ساختمان بامداد فوم

 

یونولیت؛ ابزاری برای صنعتی سازی ساختمان
همان‌طور که گفتیم برای صنعتی سازی از قطعات پیش ساخته و محصولات تولید شده در کارخانه‌ها استفاده می‌شود تا سرعت اجرای ساختمان و کیفیت مصالح بسیار افزایش یابد. یکی از ابزارهای صنعتی سازی ساختمان، یونولیت است. به طور معمول در ساختمان‌هایی که باید سریع اجرا شوند، کیفیت مصالح بالا باشد، تخریب کمتری در برابر زلزله داشته باشند و مقاومت خوبی در مقابل آتش سوزی از خود نشان دهند، از یونولیت استفاده می‌شود. در واقع انبوه سازان و سازندگان ساختمان، مدتی می‌شود که از بلوك هاي يونوليتی (پلي استايرن) براي ساختمان سازي به دليل سبكي و كم هزينه بودن استفاده می‌کنند.

 


 

خرید یونولیت برای صنعتی سازی ساختمان
همان‌طور که اشاره شد، مصالح پیش ساخته بسیاری وجود دارند که می‌توانند به صنعتی سازی ساختمان کمک کنند. اگر شما هم می‌خواهید ساختمان صنعتی بسازید، می‌توانید با کارشناسان بامداد فوم در تماس باشید تا شما را برای خرید مصالح صنعتی ساختمانی و به خصوص یونولیت راهنمایی کنند. کارخانه ما یونولیت را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت موجود در بازار به شما ارائه می‌دهد. اگر قصد تهیه یونولیت باکیفیت و استاندارد را دارید، برای مشاوره خرید و تهیه یونولیت می‌توانید به ما اعتماد کنید.

 
 
 

سخن پایانی
در این مطلب سعی کردیم در مورد صنعتی سازی ساختمان صحبت کنیم و این حوزه را به طور کامل و دقیق برایتان شرح دهیم. متوجه شدیم که برای صنعتی سازی ساختمان از قطعات پیش ساخته و تولید انبوه محصولات ساختمانی استفاده می‌شود. همچنین یکی از مهم‌ترین ابزار در صنعتی سازی ساختمان را شناختیم؛ یونولیت. با صنعتی سازی ساختمان، ویژگی‌هایی نظیر سبک سازی، زیباسازی و کاهش هدر رفت مصالح ساختمانی، کاهش زمان بهره برداری و هزینه تمام شده به دست می‌آید. از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

 

برچسب ها: شرکت بامداد فوم