کد خبر: ۵۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱ 03 October 2022

مدیرعامل سازمان بنادر: متولی دریا باید سازمان بنادر و دریانوردی باشد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تعدد سازمانی در حوزه دریا انتقاد کرد و گفت: محوریت دریاها باید با مسوولیت سازمان بنادر باشد و از معاون اول رییس جمهور درخواست کردیم که متولی بخش دریا مشخص شود.
به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایرنا:  «علی اکبر صفایی» روز دوشنبه در مراسم روز جهانی دریانوردی در سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اکنون در بخش کالاهای اساسی بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر موجود است.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری ۵۳ هزار تردد کشتی در بنادر ثبت شده که با ایمنی کامل وارد بنادر شده و از بنادر کشور خارج شده اند.

صفایی گفت: همچنین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر دریایی از ابتدای سال از دریاها استفاده کرده اند و در بندرعباس تصمیم داریم منطقه گردشگری بزرگ دریایی ایجاد کنیم تا سه بندر دریایی در هرمزگان به مرکز بزرگ گردشگری دریایی تبدیل شود.

وی با انتقاد از عدم بورسیه دانشجویی دریایی طی قانون خدمات کشوری افزود: وضعیت دریایی با قانون خدمات کشوری منجمد شده است، قانونی که اعمال شد در حوزه تخصصی دریایی تاثیر گذاشته، درحالیکه آینده کشتیرانی به حضور نیروی انسانی نیازمند است، پیش بینی می کنیم در صورت عدم و معافیت بخش دریایی از قانون خدمات کشوری، در ۱۵ سال آینده دریانورد نخواهیم داشت.

معاون وزیر راه همچنین با انتقاد از تعدد سازمان‌های محتلف در بخش دریا گفت: سازمان بنادر باید محور حوزه دریایی باشد. یکسال است می گوییم کشتی «رو - رو» نیاز داریم اما ابزار آن در اختیار ما نیست و معلوم هم‌نیست کدام سازمان قرار است تامین کننده این کشتی ها باشد.

وی افزود: از معاون اول ریاست جمهور خواستیم تا تعدد سازمان در حوزه دریا را حل و فصل کند و مجموعه دریا یک محور و متولی داشته باشد، مسوولیت بخش دریایی را می پذیریم و آن را مطرح کرده ایم.