کد خبر: ۵۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۷ دی ۱۴۰۱ 07 January 2023
یک کارشناس حقوق:

دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در تملک دارند موظف به مرمت آنها هستند

یک کارشناس حقوق با اشاره به بناهای تاریخی استان خوزستان که در تملک و اختیار دستگاه‌های دولتی هستند گفت: اغلب بناهای ارزشمند تاریخی که در تملک دستگاه‌های دولتی هستند به حال خود رها شده و ورودی آن‌ها بسته است.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا:سعید محمدپور، ادامه داد: از این رو و با عدم رعایت قوانین موجود هم‌اکنون فقط نقش استانداری و دادگستری در حفاظت از هویت تاریخی این استان نقش بی‌بدیل و موثری است.

او خاطرنشان کرد: استانداری از طریق شورای تامین استان و دادگستری از طریق شورای عمومی و یا دفتر حقوق عمومی لازم است که به این حوزه ورود کنند و دستگاه‌های دولتی مالک این‌ گونه بناها را بازخواست و موظف کنند که بناهای تاریخی را مرمت و احیا کنند.

محمدپور ادامه داد: همچنین ادارات دولتی که توانایی حفاظت از این بناهای تاریخی را ندارند تعیین تکلیف کنند و این بناهای تاریخی را به اداره میراث‌ فرهنگی برای نگه‌داری و مرمت واگذار کنند.

این دوستدار میراث فرهنگی با اظهار اینکه اداره دارایی استان خوزستان در حال واگذاری ۱۱ اثر تاریخی به میراث فرهنگی برای حفاظت و مرمت است گفت: اداره دارایی می‌تواند الگویی مناسب برای سایر دستگاه‌های دولتی باشد.

این کارشناس حقوق متذکر شد: طبق ماده ۹۸ برنامه پنج ساله توسعه ششم کشور دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در تملک دارند موظف‌اند با هماهنگی و نظارت میراث فرهنگی تامین اعتبار کنند و بناهای تاریخی را در زمینه حفظ و نگهداری مرمت کند.

دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در تملک دارند موظف به مرمت آنها هستند





محمدپور تصریح کرد: اجرای این قانون در استان خوزستان از زمانی که رقم خورد تاثیری نداشته چراکه همواره دستگاه‌های دولتی نسبت به بناهای تاریخی که در تصرف و تملک دارند عملکرد موثری نداشته‌اند و فقط در برخی بناها کارهای جزیی صورت گرفته است.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان خوزستان (تاریانا) با بیان اینکه خانه‌های تاریخی نمادهای گردشگری هر استان هستند تصریح کرد: استان خوزستان هنوز جایگاه مناسبی در این حوزه ندارد و این امر در زمینه‌ بناهای تاریخی که در معرض تخریب هستند بسیار نگران کننده است زیرا به معنای از دست رفتن بخش مهمی از هویت تاریخی کشور است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا میراث فرهنگی می‌تواند به استناد قوانینی اداره‌های دولتی را مجبور به انجام کار کند توضیح داد: اجباری وجود ندارد اما با توجه به قانون ۵۷۶ مجازات اسلامی چنانکه هر یک از صاحب منصبان و مستخدمان ماموران دولتی و... در هر رتبه و مقامی از اجرای احکام یا اوامر مقامات قضایی یا هر گونه امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده باشد جلوگیری کنند به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهند شد.

دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در تملک دارند موظف به مرمت آنها هستند


دانش‌سرای مقدماتی پسران اهواز

محمدپور همچنین در خصوص وضعیت بناهای تاریخی شهرستان اهواز گفت: هم‌اکنون اغلب بناهای ارزشمند این شهر به حال خود رها شده و ورودی آن‌ها بسته است و افراد حتی از تماشای درون بناهای تاریخی هم محروم هستند و این اوضاع نابسامان در شان گردشگرانی که تمایل به بازدید از بناهای تاریخی را دارند نیست.

وی متذکر شد: بناهای تاریخی متعددی در شهرستان اهواز همچون بنای سیلو، دانشکده ادبیات، باغ معین، هشت بنگله راه‌آهن، دانش‌سرای مقدماتی، کارخانه زمزم و... وجود دارند که همچنان ورودی آن‌ها بسته است.

او گوش‌زد کرد: این امر اسف‌بار است که گردشگران و مسافران در اهواز فقط خانه ماپار، پل سفید و خیابان انوشه را می‌شناسند و مابقی جاهای دیدنی این شهر را به دلیل بسته بودن ورودی نمی‌شناسند و انگار که وجود خارجی برای افراد ندارند که بتوانند بازدید کنند.

دستگاه‌های دولتی که بناهای تاریخی در تملک دارند موظف به مرمت آنها هستند



وی با تاکید بر اینکه پل سفید باید تغییر کاربری دهد گفت: این پل دیگر قابلیت تردد خودروها را ندارد چون عمر مفید آن ۵۰ سال تعیین شده بود و با اینکه ۲ تا سه بار هم مرمت شده لازم است تغییر کاربری دهد.

رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان خوزستان (تاریانا) همچنین با اشاره به بناهای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی شهرستان آبادان گفت: منطقه انکس با آن همه ارزش و اهمیت که حتی طرحی برای آن در نظر گرفته شده بود به پایگاه نظامی تبدیل شده و همچنین ساختمان هلال احمر، مسجد رنگونی‌ها، موزه آبادان و... مرمت و نگه‌داری اصولی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

این کارشناس حقوقی با بیان اینکه طبق ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور فروش بناهای تاریخی ممنوع است تصریح کرد: ادارات دولتی در بسیاری از بناهای تاریخی استان خوزستان علاقه‌ای به حفظ و نگه‌داری میراث تاریخی ندارند و منتظر فروش هستند و با این توضیحات اغلب خریداران نیز که بناهای قدیمی و تاریخی در نگاه آن‌ها فرسوده و بدون‌ استفاده به نظر می‌رسد را نابود کرده و اقدام به ساخت پاساژ، مجتمع تجاری و... می‌کنند بدون توجه به این موضوع که میراث تاریخی هر منطقه پیونددهنده ما با گذشته است.


محمدپور با تاکید بر اینکه حفظ و نگه‌داری از این آثار باارزش تاریخی و فرهنگی حفظ و صیانت از داشته‌هایی است که اگر از دست بروند دیگر مجالی برای به دست آوردن تکرار آن‌ها نیست گفت: در استان خوزستان از فروش بناهای تاریخی متعددی همچون رستوران حامد در مسجدسلیمان که در تملک جهاد کشاورزی است، سینما هفتکل، زندان آبادان و... جلوگیری شد.

او با بیان اینکه طبق قانون ۲۶ مدنی بناهای تاریخی جزو منافع ملی کشور هستند تاکید کرد: باید در مرمت و حفظ بناهای تاریخی منافع ملی نیز مورد توجه قرار گیرد و عملکرد عاقلانه و قانونمند داشت زیرا خانه‌های تاریخی بخشی از هویت ملی کشور هستند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان خوزستان (تاریانا) با بیان اینکه بناهای تاریخی نشان دهنده هویت تاریخی افراد یک جامعه هستند که تا امروز پابرجا مانده‌اند افزود: هیچ کس در بازید از بناهای تاریخی نمی‌گوید زبان‌های ایرانی، هیچ کس نمی‌گوید فرهنگ‌ها و قومیت‌های ایرانی بلکه همه می‌گویند برای ایران. یعنی ما یک ملت هستیم و با توجه به اینکه ملت یک مجموعه انسانی بزرگ تعریف شده در یک جغرافیای مشترک و با آگاهی‌های مشترک افراد است حضور در بناهای تاریخی باعث تعلق خاطر و دلبستگی بیشتر میان افراد جامعه می‌شود.
برچسب ها: میراث فرهنگی
اسرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
0
0
میراث انتقال از گذشته به
آینده است

چه چیزی را و چگونه به آیندگانمان هدیه

خواهیم داد

؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
غزل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
0
0
وجه تمایز ملتها
همین
هویت فرهنگی
برپایه ی میراث مادی و معنوی ست
تارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
0
0
هزاران افسوس