کد خبر: ۵۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ 29 May 2023
پایداری شبکه برق خوزستان با تزریق برق نیشکری؛

تابستان خوزستان با «برق نیشکری» خنک می‌شود

تب آفتاب وقتی تندتر می‌شود، مصرف برق هم رکورد می‌زند و دغدغه بی‌برقی گریبان همه را می‌گیرد. این دغدغه در استان‌هایی با رطوب هوا و گرمای زیاد، هر ساله با ورود به فصل تابستان، دوچندان می‌شود.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، قطع برق، خسارت‌های بسیار بر صنایع وارد می‌کند و از سویی دیگر، با امتداد نوسان آن، خانواده‌ها نیز دچار رنج و عذاب می‌شوند.

در کنار راه‌حل‌هایی برای مدیریت مصرف انرژی، چند صباحی است که تعدادی از صنایع بزرگ ایران، با احداث نیروگاه‌، خود به تولیدکننده برق تبدیل شده‌اند؛ در این بین خوزستان با ورود صنعت نیشکر به این فاز، پیشگام شده و دو سالی است که در اوج گرما، توانسته هم برق خود را تامین ‌کند و هم مازاد برق تولیدی را به شبکه سراسری تزریق کند.

 تزریق برق نیشکری به شبکه سراسری
با ورود صنعت نیشکر به تولید برق، روستاهای همجوار طرح‌های نیشکر، کمتر خاموشی را تجربه می‌کنند و این مردمان در خرماپزان تابستان خوزستان، در پناه برق نیشکری، از آسایش بیشتری برخوردار شده‌اند.
روستای چمیان، یکی از روستاهای همجوار طرح‌های نیشکر است که از دو سال پیش، با راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق در صنعت نیشکر، سايه خاموشی بر سر آن كمرنگ شده است.
این روستا در چند کیلومتری کشت و صنعت سلمان فارسی قرار دارد. رضا زهیری از اهالی چمیان، قطعی برق در دو سال گذشته را نسبت به سالیان گذشته کمتر می‌داند: «فصل تابستان که می‌رسید قطعی برق امان‌مان را بریده بود، اما دو سالی می‌شود که این قطعی‌ها کمتر شده و با تولید برق در کشت و صنعت‌ سلمان فارسی، برق روستا نیز پایدار شده و کمتر نوسان دارد.»
صالحی نیز از اهالی منطقه اسماعلیه سه است و چنین می‌گوید: «در روستای اسماعیلیه سه، شاید در روز پنج تا شش ساعت قطعی برق داشتیم اما در یکی دو سال گذشته، قطعی برق به حداقل رسیده، چرا که توجه شرکت توسعه نیشکر به محیط پیرامونی بیشتر شده و در کنار مدرسه‌سازی، با تولید برق، باعث رفاه بیشتر ساکنین شده است.»
برق مناطقی نظیر چیمیان، دریسیه، اسیماعیلیه و …، از خرداد ماه ۱۴۰۰ به پایداری رسیده است؛ این زمانی است که ۲۲ نیروگاه دیزلی صنعت نیشکر شروع به کار کرد.


صنعت نیشکر بحران بی‌برقی را پشت سر گذاشته است

در همین زمینه مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، به راه‌اندازی ۲۲ دستگاه دیزل ژنراتور  در تابستان ۱۴۰۰ در واحدهای نیشکر اشاره کرد و گفت، با راه‌اندازی این دیزل ژنراتورها، با احتساب فعالیت توربوژنراتورهای کارخانه شکر، ۵۵ تا ۶۰ مگاوات برق نیشکری تولید می‌شود.
به گفته دکتر عبدعلی ناصری، با تدابیر صورت گرفته در خرید دیزل ژنراتورها در آن سال، نه تنها صنعت نیشکر بحران بی‌برقی را پشت سر گذاشت، بلکه مازاد برق تولیدی نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ با این اقدام، خاموش‌های شبکه برق در روستا‌های همجوار به حداقل رسیده است. 


تامین ۱۰۰ درصدی برق نیشکر در زمان بحران
وی در ادامه بیان داشت، هم‌اکنون در شرایطی قرار داریم که به جرات می‌توانم بگویم که در زمان بحران بی‌برقی، صنعت نیشکر به شکل ۱۰۰ درصد می‌تواند برق مورد نیاز خود را تامین و برق مازاد نیز به شبکه سراسری تزریق می‌کند.
بر اساس این گزارش، در کنار تزریق برق تولید شده نیروگاه‌های نیشکر به شبکه سراسری، ارتقا شاخص‌های پدافند غیرعامل و پایداری تولید شکر، از دیگر اهداف تولید برق در صنعت نیشکر است.