کد خبر: ۵۵۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ 07 April 2024

کاهش زباله‌های پلاستیکی با استفاده آنها در صنعت ساختمان

 یک مهندس عمران گفت: استفاده از پسماندهای پلاستیکی و فلزی که پتانسیل استفاده در بتن پایدار با بهبود خواص مکانیکی بتن را دارند یکی از راه حل‌های کاهش تولید زباله پلاستیکی و استفاده آن در صنعت ساختمان در کشور است.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا :مهرداد شیخلریی  با بیان اینکه یکی از راه حل‌های بالقوه برای داشتن یک محیط پاک‌تر به حداقل رساندن تولید مواد غیرقابل تجزیه و کاهش ضایعات است، اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین این ضایعات تولید و دفع زباله‌های پلاستیکی است که این نوع از زباله به دلیل در دسترس بودن و هزینه کم تهیه آن و از طرفی صرفه‌جویی در محل لازم برای دفن زباله مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های بازیافت زباله‌های جامد (ضایعات پلاستیکی متالیزه شده) در ساخت و سازهای پایدار است، تصریح کرد: در ۵۰ سال گذشته تولید انواع و اشکال مختلف پلاستیک به طور گسترده در سراسر جهان رشد کرده است که طبق آمار جهانی ایران جزء ۲۰ کشور اول دنیا در تولید زباله پلاستیکی است.

این مهندس عمران با یادآوری اینکه پلاستیک‌ها به طور قابل توجهی باعث تولید مقادیر زیادی زباله شده‌اند و نزدیک به نیمی از پلاستیک‌های تولید شده فقط یک بار استفاده می‌شود، ادامه داد: این بحران تولید و دفع مقدار زیادی از زباله‌های پلاستیکی در نتیجه مدیریت ناکافی و مدیریت نادرست از این زباله‌ها است که منجر به اثرات مضر زیست محیطی می‌شود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه بتن در صنعت ساختمان به عنوان یکی از مصالح اصلی و پایه در طراحی و ساخت استفاده می‌شود از این رو بهبود عملکرد این نوع مصالح در هنگام بهره‌برداری یکی از موضوعات مهم مهندسین است که به منظور بهبود ویژگی بتن و جلوگیری از ایجاد ریزترک‌ها و در نتیجه افزایش دوام بتن استفاده از زباله‌های پلاستیکی فلزی که منبع قابل توجهی زباله هستند مورد توجه قرار می‌گیرند.

شیخلری با اشاره به اینکه الیاف‌های حاصل از بازیافت این نوع زباله پلاستیکی که بخش عمده آن در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی تولید می‌شود هنوز به صورت جدی به عنوان الیاف در بتن استفاده نشده است، گفت: یکی دیگر از ضایعاتی که مورد بررسی و توجه قرار گرفته ضایعات محصولات کشاورزی است که می‌تواند در تامین ساخت و سازهای پایدارتر و سازگار با محیط زیست کمک شایانی کند.

وی با توضیح اینکه طبق مقاله انگلیسی ISI که در نشریه الزویر منتشر شده مطالعات نشان می‌دهد بیشتر زباله‌های پلاستیکی قابلیت استفاده به عنوان الیاف در تولید محصولات پایدار (بتن) را دارند، گفت:  استفاده از پسماندهای پلاستیکی و فلزی که پتانسیل استفاده در بتن پایدار با بهبود خواص مکانیکی بتن را دارند یکی از راه‌حل‌های کاهش تولید زباله پلاستیکی و استفاده آن در صنعت ساختمان در کشور است که علاوه بر کاهش تولید زباله کمک شایانی به طراحی سازه‌های بتنی با شکل‌پذیری زیاد خواهد کرد.

وی توضیح داد: با توجه به آمار دوریخت سالانه ۵۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی از جمله پوسته برنج و دیگر ضایعات کشاورزی می‌توان از این پتانسیل در تولید بتن سبز با خواص متفاوت استفاده کرد که این امر باعث هدایت صنعت ساختمان به طراحی سازه‌های سبز با رویکرد توجه به محیط زیست می‌شود که عواید آن نیز به نسل‌های بعد بر می‌گردد.

برچسب ها: صنعت ساختمان