کد خبر: ۵۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ 10 July 2024

چطور از صنعت برق پاداش صرفه‌جویی بگیریم؟

از ابتدای اجرای طرح اعطای پاداش به مشترکانی که در مدیریت مصرف برق مشارکت دارند، یعنی خردادماه ۱۴۰۱ تاکنون، تقریبا به ۳۵ درصد از قبوض صادره در سراسر کشور پاداش تعلق گرفته است و از این میزان برای ۱۲ درصداز مشترکان سراسر کشور قبض رایگان یا برابر با صفر صادر شده است.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایسنا : از ابتدای دوره گرم امسال یعنی خردادماه، همانند دو سال گذشته فعالیت دولت سیزدهم طرح پاداش صرفه‌جویی در سراسر کشور اجرایی شد، این طرح در سال گذشته مشارکتی بالغ بر ۴۰ درصد را همراه داشت و امید می‌رود که در سال جاری این مشارکت و همکاری بیش از گذشته باشد، چرا که مشترکان خانگی می‌توانند ضمن بهره‌مندی از جوایز بسیار ارزشمند پویش "با انرژی"، ‌در طرح پاداش مدیریت مصرف نیز که به منظور ارتقای سطح مشارکت بخش خانگی در صرفه‌جویی و با هدف تسهیل تامین برق در ماه‌های گرم (از ابتدای خرداد تا پابیان شهریور) اجرا می‌شود، مشارکت کنند.

طبق آمار و ارقام به دست آمده از ابتدای اجرای طرح پاداش دهی به مشترکانی که در مدیریت مصرف برق مشارکت دارند، تقریبا به ۳۵ درصد از قبوض صادره در سراسر کشور پاداش تعلق گرفته است. از این میزان برای ۱۲ درصد مشترکان سراسر کشور به دلیل اینکه صرفه‌جویی در مصرف برق را اولویت خود قرار داده بودند، قبض رایگان یا برابر با صفر صادر شده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده برای بهره‌مندی از این پاداش میزان مصرف برق مشترکان باید نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه کاهش داشته باشد و همچنین مصرف برق این مشترکان به بالاتر از ۲.۵ برابر الگوی مصرف نرسد. با رعایت این دو موضوع احتمال اینکه حتی قبوض افراد برابر صفر شود نیز وجود دارد.

این گزارش اضافه می‌کند پاداش مدیریت مصرف در سال جاری برای تمام مناطق تا نصف الگو، با نرخ ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف و بیش از نصف الگو تا الگو با نرخ ۱۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پاداش برای مشترکان محاسبه می‌شود.

روش محاسبه پاداش چگونه است؟

همچنین برای همه مناطق با پله مصرف بیش از الگو تا ۱.۵ برابر الگو هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پاداش و در مناطق گرمسیر با پله مصرف بیش از ۱.۵ برابر الگو تا ۲.۵ برابر الگو ۵ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف پاداش در نظر گرفته می‌شود.

این در شرایطی است که الگوی مصرف ماهانه برق در ۸۰ درصد مناطق کشور با شرایط آب و هوایی عادی ۳۰۰ کیلووات ساعت و در مناطق ۱ تا ۴ گرمسیر ۳۰۰۰ کیلووات ساعت تا ۴۰۰ کیلووات ساعت است. بر این مبنا مشترکان مناطق گرمسیر می توانند از پاداش‌های میلیون تومانی نیز در قبوض خود برخوردار شوند.

طبق شرایط مندرج در این طرح مشترکانی که استفاده غیرمجاز از برق داشته‌اند، مشترکان جدیدی که صورت حسابی برای دوره مشابه سال قبل‌ آنها صادر نشده باشد و خانه‌های خالی از سکنه، سکونت‌گاه‌های غیردائم، باغ ویلاها و خوش‌نشین‌ها که توسط اپراتور همراه انرژی استخراج و در اختیار شرکت‌های توزیع نیروی برق قرار می‌گیرد، مشمول پاداش صرفه‌جویی نمی‌شوند.

البته در اجرای این طرح، منابع لازم برای تشویق مشترکان مشمول از محل درآمد حاصل از فروش برق صرفه‌جویی شده تأمین خواهد شد. بر این اساس امید می رود با مشارکت و همکاری مشترکان خانگی مدیریت مصرف برق به نحوه احسن انجام شود تا اینکه بهینه‌سازی مصرف برق بخشی از فرهنگ جامعه شود.


بازدید:۱۱۶