کد خبر: ۵۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ 13 July 2024

موزه باستان‌شناسی مسجدسلیمان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مسجدسلیمان گفت: پروژه تکمیل موزه باستان شناسی ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش سازه نیوز و به نقل از ایرنا :ایوب سلطانی اظهار کرد: موزه باستان‌شناسی مسجدسلیمان در بنگله تاریخی در محوطه تاریخی کلگه زرین این شهر واقع شده که دارای چهار هزار متر محوطه و ۸۰۰ متر زیربنا است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در این موزه هزینه شده و حدود ۷۰ میلیارد ریال دیگر نیز انعقاد قرارداد شده است توضیح داد: مطالعات فاز دوم موزه در حال انجام است و پس از آن مراحل نهایی داخلی موزه به پایان می‌رسد.

به گفته سلطانی موزه باستان‌شناسی این شهر متشکل از گالری باستان‌شناسی، گالری شهر موزه، مخزن امن، سالن آموزش و معرفی و بخش بیرونی یا محوطه آن نیز به موزه سنگ اختصاص داده شده است.

شهر موزه مسجدسلیمان؛ از اشکانیان تا تحولات صنعتی

وی با اشاره به جزییات شهر موزه مسجد سلیمان نیز توضیح داد: شهر موزه بخشی از موزه باستان‌شناسی است که دوره‌های تمدنی مسجدسلیمان از پیش از تاریخ تا دوره اکتشاف نفت را روایت می‌کند اما به صورت شاخص به دوره اشکانی و دوره تحولات صنعت نفت می‌پردازد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان با اشاره به اینکه روند مستندنگاری و ثبت اشیای تاریخی در سامانه جام در حال انجام است اظهار کرد: با این اقدام اشیای تاریخی مسجدسلیمان که سال‌ها قبل در دیگر موزه‌ها نگهداری می‌شدند به مخزن امن موزه باستان‌شناسی مسجدسلیمان منتقل می‌شوند.

براساس این گزارش شهر مسجدسلیمان دارای پیشینه‌ای‌ غنی و مملو از آثار و محوطه‌های تاریخی است. این شهر از زمان پیدایش و اکتشاف نفت مورد توجه خاص به عنوان سکونتگاه بوده و بسیاری از تاسیسات و مستحدثات صنعت‌نفت و لوازم سکونت در این منطقه نیز از زمان اکتشاف نفت ایجاد شده است.

از جمله آثار تاریخی این شهر می‌توان به آتشکده، معبد بردنشانده، تپه باستانی کلگه، عمارت بنه‌وار، تپه باستانی گلگیر و ... اشاره کرد.


بازدید:۷۵