کد خبر: ۵۶۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ 02 September 2024
در اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان تاکید شد:

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی برای دیجیتالی کردن واحدهای مسکونی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش تعاونی وخصوصی برای دیجیتالی کردن واحدهای مسکونی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۳۴ میلیون واحد مسکونی در کشور داریم اما فقط یک میلیون واحد از آنها دیجیتال هستند.


به گزارش سازه نیوز و به نقل ا ایسنا، احمد میدری در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان گفت: در حال حاضر تاکید بر این است که دولت چهاردهم بحث بهبود محیط کسب و کار را که از دولت‌های قبل آغاز شده، به طور جدی پیگیری کند و ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رویکرد جدیدی را مد نظر داریم که رابطه ما را با فعالان بخش اقتصادی تغییر می‌دهد.

وی افزود: ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفتری با عنوان پایدارسازی مشاغل داریم. برخی سازمان‌ها بیشتر بر موضوع وصول درآمد متمرکز هستند، به این معنا که چطور می‌توانند درآمد بیشتری داشته باشند. در واقع این درآمد باید درآمد بلندمدت باشد. اگر در کوتاه مدت شما حق بیمه بیشتری را وصول کنید، اما بنگاه‌ها با مشکلات بیشتری رو به رو شوند به این معناست که ما آینده خود را به زمان حال فروخته‌ایم و نمی‌توانیم منافع بلند مدت مردم و سازمان‌ها را تضمین کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص افزایش حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم اظهار کرد: قاعده بر این است که کارگران برای دریافت دستمزد بیشتر و کارفرمایان برای پرداخت دستمزد کمتر چانه زنی می‌کنند، اما درکی که از بهره روی نیروی انسانی و نقش کارگران در بهره روی داریم ما را به این سو می‌کشاند که به هر دو طرف مسأله نگاه کنیم.

میدری ادامه داد: ما واحدهای کارآمدی داریم که در اقتصاد موظف به حمایت از آنها هستیم. باید فرصتی برای حمایت از بنگاه‌های ضعیف ایجاد کنیم، اما این حمایت زمان‌بر و مشروط است. در واقع ما در دو راهی بین منافع بلند مدت کشور و منافع یک بنگاه خاص، باید منافع بلند مدت و همگانی مردم را انتخاب کنیم.

وزیر تعاون درباره با برنامه وزارتخانه متبوع خود برای دیجیتالی کردن واحدها مسکونی گفت: یکی از ماموریت هایی که درحال‌حاضر از سوی دولت به ما داده شده است، با توجه به اینکه ۶۰۰ شرکت زیر مجموعه وزارت کار هستند، این است که تاثیر منفی قطعی برق و گاز را نشان دهیم و زمینه‌های بهبود آن را فراهم کنیم. بخش تعاون یک ظرفیت مناسب برای ایجاد نیروگاه‌ها و دیجیتالی کردن واحدهای مسکونی دارد. ما بیش از ۳۴ میلیون واحد مسکونی داریم اما فقط یک میلیون از این واحدها دیجیتال هستند.

او در ادامه اضافه کرد: اخیرا جلسه‌ای با معاونت تعاون وزارتخانه و افراد فعال در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی با هدف استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تعاونی‌ها برای دیجیتالی کردن واحدهای مسکونی داشتیم این رویداد، قدمی است که ما می‌توانیم از طریق آن ارتباط گسترده تری با واحدهای تعاونی و بخش خصوصی در حوزه ساختمان داشته باشیم که در این مسیر به یک سازمان منسجم نیازمندیم.این سازماندهی باید به شکلی باشد که مشکلات موجود برطرف شوند و پیشنهادات موثر در این حوزه به مرحله اجرا برسند.

بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران نیز نمایشگاه صنعت ساختمان را بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی کشور دانست و گفت: امسال بیست و چهارمین دوره آن برگزار شد و تمام تولیدکنندگان حوزه ساختمان و صنایع وابسته در نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: بیش از ۸۵۰ شرکت بزرگ و اصلی کشور در این رویداد بزرگ حضور داشتند که از این میان ۸۰۰ شرکت داخلی و ۵۰ شرکت از کشورهای خارجی بودند.

عبدالهی ادامه داد: بازدیدکنندگان تخصصی و عمومی و همچنین هیات‌های تجاری تخصصی از کشورهای مختلف جهانی طی ۴ روز برگزاری این رویداد از آن بازدید داشتند. طبق آماری که در اختیار داریم بالغ بر ۲۰۰ نفر در قالب هیات های تجاری کشورهای خارجی از سالن های نمایشگاه بازدید کردند.

رئیس اتاق تعاون ایران با اشاره به بازخوردهای بازدیدکنندگان خارجی گفت: طبق بررسی های انجام شده بازدیدکنندگانی که از کشورهای دیگر برای بازدید از این رویداد آمده بودند، بر کیفیت بالای محصولات ساختمانی در ایران تاکید و اذعان داشتند تولیدات ایرانی نسبت به دیگر نمایشگاه ها جذابیت بالاتری برای آنها داشته است.

عبداللهی افزود: در نمایشگاه امسال ۴ دوره آموزشی در حوزه های مختلف، بازدید هیات های تجاری و جلسات B2B برای شرکت ها با هیات های تجاری و بازدیدکنندگان خارجی برگزار شد.همچنین هیات هایی برای استفاده از دانش فنی مهندسی ایرانی در این رویداد حضور یافتند.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: روز گذشته با یکی از این هیات های تجاری عراقی به تفاهمی برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی توسط تعاونی ها و با استفاده از مصالح ایرانی رسیدیم و امیدواریم که فاز اول این پروژه تا سه ماه آینده با ۵۰ هزار واحد آغاز شود. با کشور عمان برای برگزاری این نمایشگاه در مسقط داشتیم.

وی تاکید کرد:رویداد امسال نزدیک به ۲۰ درصد از نظر شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان رشد داشته است و رونمایی و ارائه جدیدترین محصولات، تولیدات، فناوری‌ها و دستاوردهای صنعت ساختمان و همچنین حضور ۷۰ شرکت دانش بنیان از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بود.

علی آقامحمدی - رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان گفت: تولیدکنندگان ایرانی می توانند با ایجاد یک تعاون اساسی به رهبران یک نهضت اقتصادی در کشور تبدیل شوند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در این جلسه با طرح پرسش‌ هایی اساسی، ابعاد مختلف موضوع جهانی شدن را مورد بررسی قرار داد و ضمن تأکید بر ضرورت تطبیق اقدامات با مقیاس جهانی، گفت: این سؤال مطرح است که آیا ما امروزه توانایی اجرای پروژه ‌های بزرگ در سطح بین ‌المللی را داریم.

وی در ادامه به اهمیت هم ‌افزایی و بهره ‌گیری از تمام ظرفیت‌ های موجود تاکید کرد و گفت: آیا تولیدکنندگان ما به طور کامل از توانمندی ‌های خود و سایرین آگاه هستند؟ آیا آن‌ ها برای اجرای پروژه ‌های بزرگ، همکاری لازم را با یکدیگر برقرار می‌کنند؟

عضو تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: برای دستیابی به اهداف جهانی شدن، نیازمند یک برنامه ‌ریزی دقیق و جامع هستیم که در آن تمام بخش‌ های صنعت و تولید کشور با هم ‌افزایی و همکاری، به سمت اجرای پروژه‌ های بزرگ و پیچیده حرکت کنند.

آقامحمدی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت ریسک ‌پذیری در حوزه تولید، به تشریح مفهوم بهره‌ وری پرداخت و گفت: بهره ‌وری معنای خاص خود را دارد و به هر اقدام یا فعالیتی که منجر به سود شود نمی‌توان بهره‌وری اطلاق کرد.

وی در ادامه گفت: اگرچه نرخ رشد ۸ درصد یک هدف بسیار مهم و قابل تحسین است، اما دستیابی به این هدف مستلزم ایجاد تغییرات اساسی در رویکردهای فعلی است. به عنوان مثال آیا در شرایط کنونی طرح ساخت ۴ میلیون مسکن در سال قابلیت عملیاتی شدن دارد؟

آقامحمدی با نگاهی امیدوارانه به آینده تولید در کشور، بر قابلیت ‌های بالای تولیدکنندگان ایرانی تأکید کرد و گفت: تولیدکنندگان ایران می ‌توانند جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهند اما رسیدن به این هدف مستلزم آن است که تمام واحدهای تولیدی به یک واحد منسجم تبدیل شوند و از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب در پایان گفت: تولیدکنندگان ایرانی می توانند با ایجاد یک تعاون اساسی به رهبران یک نهضت اقتصادی در کشور تبدیل شوند. به طور حتم این نهضت تاثیر بسزایی در وضع اقتصاد ایران و معیشت مردم خواهد داشت.

در پایان مراسم اختتامیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، از برترین تولیدکنندگان ، تعاونی ها و مشارکت کنندگان با اهداء لوح و تندیس تقدیر به عمل آمد.

به گزارش ایسنا، بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان از ۸ الی ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران توسط اتاق تعاون ایران برگزار شد و ۸۵۰ شرکت داخلی و خارجی در این رویداد شرکت کردند.


بازدید:۱۸