کد خبر: ۲۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ 30 April 2015

خدمات علم باستان شناسی و صنعت توریسم


سازه نیوز-مجید کیوانی:...خوزستان سرزمین معادن و نعمتهای فراوان طبیعی از دیر باز مورد توجه بشر قدیم و جدیدبوده و هست. با نگاهی وسیع و علمی بدین موضوع می توان اهمیت مسئله را (تمامی آثارمعماری و محوطه های باستانی-تاریخی موجود در دشت خوزستان) مشاهد نمود. هرچند معادن اصلی و حساساقتصادی در این نامه نیاز به کارشناسی و توضیحات جامع دارد ولی به ترتیب اولویت اقتصادی از آنها نام می بریم: ۱٫ نفت ۲٫ آب ۳٫ خاک ۴٫ کشاورزی ۵٫ توریسم و باستان شناسی...و اماچرا مورد آخر را در اولویت های اقتصادی قرارداده ام، بی تردید هر اقدامی که باعث کسب سود آوری و تحول اقتصادی چشم گیر گردد به نوعی در ردیف صنایع و جریان های اقتصادی جای دارد.

خوزستان با داشتن اقلیم های متفاوت از تکرار و یک نواختی طبیعت فاصله میگیرد، زیرادر چهار سوی نقشه جعرافیایی این منطقه شاهد نقاط زیبا و چشم گیری می باشیم. کوهستان برفگیر، دشتهای سرسبز، تپه های بلند، بیابانهای خشک، رودخانه های پر آب،خورشید و در نهایت دریا؛ همه موارد یاد شده را می توان در این گوشه از سرزمین ایران مشاهده کرد و بااستفاده از امکانات خدماتی-رفاهی و با جذب تورهای داخلی و خارجی نهایت بهره برداریاقتصادی-فرهنگی بهره مند شد. اما علم باستان شناسی و کاوشهای تحقیقاتی این حوزه چهتاثیری در دیدگاه عوام نسبت به گذشته پیرامون خود دارد؟ و باعث چه تحولاتی در ساختارفرهنگی-اقتصادی جامعه خواهدشد؟

images

 

این علم با کنکاش و مطالعات علمی و بدست آوردن یافتهای تاریخی- باستانی خود می تواند با تاسیس موزه های مسقف( جمع آوری و انتقال آثارمنقول به
داخل ویترنها جهت نمایش عموم) و روباز (شناسایی و مرمت آثارباقی مانده از اماکن ومعماری شهرهای کهن و باستانی) در جذب مسافرین و آگاه سازی بیشتر علاقه مندان این علم گامهای مهمی برداشت. هم اکنون شهرهای باستانی در استان خوزستان در حال تخریب و نابودی تدریجی توسط افراد رسمی و غیر رسمی و آثار منقول در معرض تاراج و انتقال به موزه هایبزرگ جهان می باشد و این سوال در ذهن شهروندان خوزستانی بوجود می آید چرا سرزمینی باداشتن چنین قدمت کهن تریخی دارای یک موزه جامع و علمی نیست. علت این همه کاستی و کمبودرا باید از چه کسانی و در کجاها جستجو کرد؟ کدامین ارگان یا ارگانهای دولتی و خصوصی
باید جوابگوی این پیامدهای دلخراش فرهنگی باشند؟

بسی جای خوشبختی است با وجود سه دانشگاه آزاد اسلامی فعال(شوشتر،دزفول، ایذه) در زمینه آموزش باستان شناسان جوان ومتعهد در حال فعالیت می باشند و مسئولین فرهنگی استان در صورت امکان با برنامه ریزی های منسجم و بلند مدت خود می توانند با جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان این علوم برایگسترش، آشنایی و آگاه سازی عوام از اهمیت و عظمت فرهنگ و تمدن خوزستان استفاده نمود.
صنعت توریسم در دول پیشرفته جهان یکی از با صرفه ترین راه های کسب درآمد است و همچنینبا حفظ، مرمت آثار تاریخی و تبلیغات مستمر وگسترده فرهنگی- اقتصادی سعی می کنند تادیدگاه مسافرین داخلی و خارجی بازدید کننده از اماکن تاریخی-فرهنگی را تغییر داده و حسدلسوزانه را در آنها بارور سازند. هرچند در مقوله اهمیت صنعت توریسم و علم باستانشناسی،مردم شناسی مقالات و نظریات علمی، فرهنگی و اقتصادی بیشماری از سوی اهل تحقیق وقلم به نگرش در آمده است و گاهی در برخی از مناطق کشور و با حمایت مسئولین روشنفکر عملیشده است. اما همچنان نیازمند حمایت، برنامه ریزی، توجه و پیگریهای مستمر دارد.

و در ایننامه نیازی به تکرار موضوعات گذشته نیست. اکنون وظیفه اهالی تحقیق و پژوهش ارائه راهکارهای آسان تر، قابل اجرا و علمی نسبت به گذشته برای بهبود،پیشرفت و رفع معایب این علم و صنعت در استان گهربار خوزستان باشند. شاید موارد پیشنهادی نگارنده تکراری، ساده و کم اهمیت بنظر آیند اما اعقاد دارم همین موارد نیز نیازمند به برنامه ریزی بلند مدت و مدیریت دلسوز دارد.

۱- در حوزه ی مسایل فرهنگی و صنعت توریسم با پیگیری و استمرار درجذب، هماهنگی و آموزش نفرات تحصیل کرده در رشته های باستان شناسی، مردم شناسی و تاریخمی توان گامهای مهم برداشت. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی استان با پیگیرهای نه چندانجامع وعلمی خود کلاسهای آموزش تور را در زمانهای خاص با شهریه آموزشی نسبتاً بالابرگزار می کنند و این هزینه برای بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته یادشدهقابل پرداخت نیست و باید سازمان نسبت به این مهم در صورت امکان حمایت اقتصادی (یارانه آموزشی) نماید.

۲- ایجاد مرکزی ثابت برای پاسخ گویی به سوالات مسافرین، دوستداران میراث خوزستان، دانشجویان و دانش آموزان در سازمان میراث فرهنگی

۳- تشکیل کانون کشف استعدادها، جذب و بررسی پیشنهادات فرهنگی و اقتصادی در حوزه صنعت توریسم و علم باستانشناسی، راههای برقراری ارتباط و آشنایی با آئین ها و متد جدید بومی.

۴- آگاه سازی قشرتحصیل کرده نسبت به ارزشهای فرهنگی و تاریخی استان خوزستان.

۵-گسترش فضاهای تحقیقاتی ومطالعاتی، ایجاد سایتهای حرفه ای و شبانه روزی برای ارائه خدمات به شهروندان و مسافرین
داخلی و خارجی توسط سازمان میراث فرهنگی

۶- دعوت و آگاه سازی سرمایه گذاران بومی برایاجرای طرحهای فرهنگی و صنعت توریسم دراستان خوزستان

۷- تاسیس بازارچه ها و کارگاه هایتولید صنایع دستی و ایجاد مرکزیتی تجاری و به نمایش گذاشتن هنرهای بومی و فراموش شده
و ریشه دار خوزستان؛

متاسفانه کلان شهر اهواز دارای چنین مراکز پررونق و مداوم نیست وبیشتر نمایشگاه فصلی و اکثریت کارگاه در حال تعطیلی و...، و این مهم تنها با فرهنگ سازی
و آشنایی مردم با هنرهای اصیل بومی و حمایت مسئولین امکان پذیر است... و سخن آخر بهامید روزی که هر خوزستانی متعصب توانایی پاسخ گویی به سوالات مسافرین داخلی و خارجی راداشته باشد و فرهنگ توریسم یکی از ارکان اصلی در زندگی ما گردد و دوباره شاهد دوران درخشان و خاطره انگیز فرهنگ و تمدن در استان خوزستان باشیم.

بازدید:۶۰۱